Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

30-procentigt annonstapp i USA

Publicerad: 3 juni 2009, 05:11

De amerikanska dagstidningarna minskade sin annonsförsäljning med nästan 30 procent under första kvartalet. Det visar statistik från Newspaper Association of America, NAA.


För printannonser sjönk omsättningen med 29,7 procent (cirka 6 miljarder dollar) och för annonser på nätet med 13,4 procent (cirka 700 miljoner dollar).

NAA, som mätt annonsförsäljningen sedan 1950, har aldrig tidigare sett ett så stort ras. Om den negativa trenden håller i sig väntas resultatet för 2009 bli det sämsta sedan 1987. Det skulle i så fall innebära att 40 procent av intäkterna försvunnit under fyra års tid.

2008 minskade annonsförsäljningen med 16,6 procent för helåret.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.