Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

30 40 tjänster bort på Aftonbladet

Publicerad: 18 November 2014, 08:03

Aftonbladet ska spara 40 miljoner under 2015. Därför ska organisationen minskas med 30 till 40 tjänster.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Både redaktionen och affärssidan berörs av beslutet. De som väljer att gå frivilligt får tre månadslöner plus normal uppsägningstid.

Samtidigt fortsätter arbetet med att sätta fokus på onlineverksamheten. Aftonbladet ska bli allt mindre beroende av printintäkter och strävar efter att flytta över resurser till den digitala sidan.

Beslutet får bland annat följande konsekvenser:

Aftonbladet fortsätter att ge ut magasinen Wellness, Resa, Sofis Mode och Härligt Hemma, men med produktion utanför huset. Den egna produktionen upphör senast den 1 juli 2015. Magasinen TV, Kryss & Quiz, Bil, Söndag, Klick!, sportbiblar och specialmagasin/one shots fortsätter att produceras och ges ut som i dag.

Vilka som får uppdraget att göra Aftonbladets magasin i framtiden är inte klart ännu.

Vi tittar på olika samarbetspartners just nu, säger Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén.

Kärnan i den egna featureverksamheten blir en onlineoperation inom ramen för Magasin Media inom tre livsstilsområden Mode & Skönhet, Hälsa och Inredning. Omställningen finns redan i satsningen The Youway som ökat sin räckvidd, intäkter och antalet annonsörer.

En förstärkt Plus-desk bildas för att öka användarintäkterna online. Produktionen innefattar även featurejournalistik online.  Basen i produktionen blir journalistk kring Hälsa, Resa, Ekonomi, Livsstil, nyhetsfördjupning Sport och Nöje.

Arbetet med att skapa den nya onlineorganisationen inleds omedelbart. Delaktighet och transparens ska så långt som möjligt prägla processen utifrån Aftonbladet-rapportens insikter.

En ny organisation, Print, skapas kring huvudtidningen Aftonbladet. Syftet är att sätta fokus, optimera och utveckla printprodukten. I den nya organisationen kommer även magasinen Söndag och Klick!:s  redaktioner ingå.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.