Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

24familjen expanderar men de nyanställda saknar kollektivavtal

Publicerad: 1 Juni 2016, 09:19

Inom kort driver den digitala och lokala nyhetsaktören sex nyhetsportaler, men det är bara medarbetarna i Kalmar som har kollektivavtal. En effekt av att expanderingen gått så fort, säger marknadsansvarig.


24Kalmar startade sin verksamhet i oktober 2014. Sedan dess har man expanderat och startat flera lokala nyhetssajter. Först 24Nybro, därefter 24Blekinge, 24Malmö och i nästa vecka även 24Emmaboda samt inom kort säsongssajten 24Bödasand.

Martin Sköld, marknadsansvarig och digital affärsutvecklare på Lindmark media som driver nyhetssajterna, tror att anledningen till att mediehuset kunnat växa i så rask takt är att de har ett annorlunda tänk gentemot andra mediehus:

Vi startar i en liten skala och försöker hitta bra människor på respektive ort.

Genom ägarnas breda kontaktnät och reportrarnas lokala kännedom har nyhetsaktören lyckats rekrytera ambitiösa och duktiga medarbetare, säger Martin Sköld.

Men trots att de inom en snar framtid driver sex nyhetsportaler och har omkring 23 heltidsanställda på sajterna arbetar medarbetarna utanför Kalmar utan kollektivavtal.

Varför har inte alla kollektivavtal?

Det är en bra fråga. Jag vet faktiskt inte, det var före min tid. Men det jag vet är att de anställningsavtal och förmåner som de anställda har i dag är bättre än kollektivavtalet.

Förs det någon diskussion kring ett eventuellt tecknande av kollektivavtal?

Ja, absolut. Att vi inte har det i dag handlar nog mycket om att allting har gått väldigt fort vi har helt enkelt inte hunnit med de bitarna än. Men det finns med i framtidsplanen.

Under det första verksamhetsåret (6/10 2014 30/6 2015) omsatte 24Kalmar/Nybro 3,2 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på 218 000. De övriga sajternas verksamhet har inte pågått ett helt år ännu.

Med framgång har vi startat på andra orter och det känns jätteroligt att starta även i Emmaboda sade Jeanette Lindström, vd och ägare, i samband med att information gick ut om att man planerade att starta 24Emmaboda.

Nästa vecka har sajten premiär och i dag berättar Martin Sköld för Medievärlden också att bolaget den 20 juni startar säsongsnyhetssajten 24Bödasand.se.

Det är ett nytt koncept det här med säsongssajt. Vi kommer att ha en lokalredaktion med två reportrar på norra Öland. Sajten är igång konstant till augusti-september, sedan kör vi nästa sommar igen, säger Martin Sköld och fortsätter:

Först tyckte vi att det var en lite konstig och galen idé med en säsongssajt, men sedan tänkte vi att det kan vara bra att bevaka Böda Sand som ju är otroligt populärt på sommaren.

Vilka framtida expanderingsområden kan bli aktuella?

Vi har en tidslinje på en karta med de orter vi vill öppna på. Så det kommer mera i höst. Vi gillar södra Sverige.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.