Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

2011 blir betalväggens år

Publicerad: 24 November 2010, 07:11

Betalväggarna runt amerikanska nyhetssajter blir allt fler. Men enligt Ted Nesi, reporter och bloggare på WPRI-TV i Providence är faran stor att betalväggen kommer emellan läsarna och de goda historierna.


Ämnen i artikeln:

betalvägg

Den senaste året har två lokala News Corp-tidningar, The Cape Cod Times och The Standard Times of New Bedford, slagit upp betalväggar runt sitt digitala innehåll.

På CapeCodOnline.com får man ta del av 3 artiklar, tv-inslag och bildspel helt gratis och ytterligare sju om man registrerar sig. Därefter måste man börja betala.

Enligt Ted Nesi skapar den här gränsen på tio gratisartiklar en del problem för läsarna som måste hushålla med sina klick.

”Det kräver att de tänker efter ordentligt. Vill jag verkligen slösa en av mina tilldelade sidvisningar på det här? Betalväggen hamnar i vägen för storyn och skapar oro hos läsaren”, skriver Nesi på sin blogg.

Nesi är dock samtidigt medveten om att tidningar landet och världen över måste börja ta betalt för sitt nätinnehåll och att det faktiskt fungerar på många håll. The Standard Times of New Bedford hade drygt 1100 sajtprenumeranter nio månader efter betalväggens införande.

Även om en hel del problem kvartstår att lösa konstaterar Ted Nesi att betalväggen är här för att stanna. Han påstår till och med att 2011 kommer att bli betalväggens år för tidningsindustrin.

GP börjar ta betalt på nätet

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

betalvägg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.