Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

19 procent självstarter på Aftonbladet

Publicerad: 23 November 2015, 13:13

Närmare var femte startade ström hos Aftonbladet har gjort det utan att användaren klickat aktivt för att få igång den.


Ämnen i artikeln:

Jan Helin

Aftonbladet tv hade förra veckan 10,6 miljoner startade strömmar, 3,1 miljoner av dessa var rapportering om händelserna i Paris. I sin blogg går Aftonbladets publisher Jan Helin igenom hur förra veckans trafiksiffror ser ut.

Mellan klockan 22.30 i fredags och två dygn framåt hade Aftonbladet i genomsnitt 86 000 startade strömmar i timmen. Jan Helin kallar det för en oerhört massiv frekvens och ett intressant mått på engagemang i Aftonbladet som nyhetsdestination.

Han menar också att Aftonbladet inte har några autostarter. Även om 19 procent av trafiken kommer från det som normalt kallas autostarter. Han argumenterar så att på ettan förekommer ofta orden TV + text i puffarna. Och att en ansenlig del av dem som klickar på dessa puffar då förväntar sig att det startar tv eftersom de tryckt på en knapp där det står just TV. Men en del vill säkert bara ha texten.

Det går inte att jämföra med till exempel Facebook som har rörligt innehåll som startar bara användaren scrollar för bi det i sin newsfeed anser Jan Helin: En sådan autostart kan vara ett smart sätt att väcka nyfikenhet för innehållet och är en rätt skön användarupplevelse eftersom innehållet startar automatiskt utan ljud. Men en sådan start saknar förstås helt värde för en annonsör.

Det är först när användaren klickar på klippet och det startar med ljud som det blir kommersiellt intressant, skriver Jan Helin.

Ämnen i artikeln:

Jan Helin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.