Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

16:45: Funkar betalt för Twitter-material, Bosse Svensson?

Publicerad: 4 Augusti 2009, 10:45

Amerikanska Social Cord säljer en port för att ta betalt för material via Twitter och SMS. Mkt Medias vd Bosse Svensson tycker att modellen är intressant.


Ämnen i artikeln:

Twitter

–    Jag tror att vi står i början av flera sådana här försök. Det var det jag och Joakim Jardenberg tjafsade om i början av året.
–    Det här verkar intressant och jag tror att vi kommer att få fler varianter, ett kluster av modeller för småbetalningar.

Mkt Media har avtal med operatörerna för mobilt. I planen finns tankar om att ta betalt.

–    Vi tittar på olika modeller. Jag tror inte att vi hinner, men eventuellt testar vi något redan i år.

När man talar om betalt, är det premiummaterial det handlar om?

–    Ja, i princip. Men man begränsar sig för mycket om man tror att det bara handlar om det. Titta på Aftonbladets Plus-tjänster, visst är det premiummaterial, artiklar och annat, men också annat.
–    Man ska söka det ”upplevda värdet”. Vad är det som gör att vi kan ta 2000 kronor för en morgontidning, betalt i förväg innan kunden vet vad hon eller han får? Det handlar om mer än ett premiummaterial.

Du har beskrivit det som en samhällsroll?

–    Ja, eller olika accesser, till lokala nätverk och mycket annat. Det är summan som ger betalningsviljan. Det är slarvigt att bara tala om att sälja nyheter.

–    Det är det här vi jobbar med. Och vi har lagt grunden i mobilavtalet.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.