Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

15 miljoner och 9 journalister i nätsatsning

Publicerad: 21 November 2008, 14:42

Motsvarande femton miljoner kronor i "riskkapital" och lönsamhet senast år 2013. Det är förutsättningarna för den unika satsning på en ungdoms-sajt som görs av finlandssvenska mediehus och stiftelser.


– Annonsmarknaden växer raskt på nätet. Om vi låter alla andra hugga för sig, vad blir det då kvar för oss? säger Krister Ståhlberg, direktör för Svenska Kulturfonden.

”Peppar.fi” blir namnet på den nya nättidningen, som kommer att få totalt 16 anställda. Av dessa är 9 journalister, därtill kommer bl a mediesäljare samt webb-utvecklare.

– Redan den här helgen går vi ut i samtliga våra finlandssvenska tidningar och söker sex journalister, ”unga människor med mycket erfarenhet”.., berättar Jan-Olof Svarvar som blir VD för det ännu ej färdigbildade bolaget ”Peppar&Papper AB”.

Startdatum för tidningen har satts till första kvartalet nästa år.

– Men jag skulle gissa att vi är igång redan i slutet av januari, uppger Svarvar för  Medievärlden.

Utöver nättidningen ”Peppar.fi” kommer Peppar&Papper AB även att ge ut månadstidningen ”Papper”. Den finns redan idag i form av en gratistidning.

– Det nya är att den framöver kommer som ett månadsmagasin i samtliga våra finlandssvenska tidningar. Innehållet kommer att ha ett klart ”Peppar-stuk”, förklarar Jan-Olof Svarvar.

Den nya nättidningen och ”Papper” vänder sig till ungdomar som bor hemma, just är i färd att flytta hemifrån för att studera eller jobba, samt till dem som nyligen gjort det.

– För oss som för alla mediehus är det en utmaning att nå de yngre, konstaterar Jan-Erik Andelin, utvecklingsansvarig på KSF Media (som bl a ger ut Hufvudstadsbladet samt andra finlandssvenska tidningar i södra Finland).

Finlandssvenska medier har tidigare ibland haft svårt att samarbeta. Nu har man dock kraftsamlat och fått stor hjälp av Svenska Kulturfonden samt ett antal andra kapitalstarka finlandssvenska fonder.

Av de motsvarande 15 miljoner kronor som utlovats fram till 2013 kommer 9 i form av bidrag från fonderna. Övrig investeringskostnad delas mellan KSF Media och HSS Media (som ger ut finlandssvenska tidningar i Österbotten).

I Österbotten, med många svenskspråkiga, finns av tradition en stark konkurrens från svenska media.

– Hela 75 procent av våra läsare läser även Aftonbladet och Expressen på nätet, konstaterar HSS Medias utvecklingsansvarige Lars Rosenblad och tillägger:

– En av våra största konkurrenter på webben idag är Google. Språket får allt mindre betydelse för de unga och  det brinner om vi ska kunna ta hem den finlands-svenska annonsmarknaden på nätet.

Storsatsning på en annonsfinansierad nättidning samtidigt som vi går in i en djup lågkonjunktur?

– De svenska medier som satsade på webben i lågkonjunktur är de framgångsrika idag. Det är nu om någonsin vi i det svenska Finland ska storsatsa!

Länk till peppar.fi.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}
Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.