Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

11:45: Hur är det att bli brygga, Lena Larsson?

Publicerad: 30 April 2009, 05:37

När Tidningsutgivarna delar sig och finner nya konstellationer bildas två styrelser. Lars Svensson, vd på Helsingborgs Dagblad, och Lena Larsson, vd på Värmlands Folkblad, är föreslagna till båda.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaHelsingborgs DagbladVärmlands FolkbladMedieföretagen

–    Det är Lars Svensson som fått huvudansvaret att vara brygga. Det är roligt att jag får chansen att vara med.

Har ni talat om hur ni ska arbeta?

–    Inte alls.

Ni är med när två stora organisationer ska finna sina roller?

–    Det är jättespännande. Det är därför jag anser det värt att prioritera.

Du lider inte brist på andra uppgifter.

–    Nej, men detta är kanske det viktigaste vi har framför oss.

Också för Värmlands Folkblad i sig?

–    Ja, det är därför jag har stöd från min styrelse i detta.

–    Det är bra för mig, det är bra för tidningen och det är bra för organisationen att ha representant för företag som vårt med. Vi har ett annat perspektiv.

–    Jag representerar landsortspress, den lilla tidningen, andra tidningen – och jag har erfarenhet av andra branscher.

Har du varit med om liknande omfattande processer tidigare?

–    Inte av en organisation. Men jag har varit med om väldigt stora förändringar av bolag.

Det är två olika organisationer.

–    Ja. Nya MIA, Medieföretagen, med arbetsgivarfrågorna är på sitt sätt det enklare uppdraget. Där gäller det att få ihop några organisationer. Jag är också intresserad av frågorna, jag har arbetat praktiskt med dem.

–    Att utforma nya TU: där finns det hur många frågor som helst man kan ägna sig åt. Vilka är de viktigaste för medlemmarna? Att finna mixen mellan det som vi ser är viktigt nu och att söka det som är viktigt för oss i framtiden. Det är det vi har tjänstemännen i TU för.

–    Och så förvalta en tradition.

I lagom dos?

– Ja, i lagom dos.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.