Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Medierna har gjort en jättestor insats för EU-valet"

Publicerad: 8 juni 2009, 05:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Medan valdeltagandet föll i resten av Europa gick fler svenskar till valurnorna i gårdagens EU-val. "Uppdraget från parlamentet har varit att få fler folk att gå och rösta. Det budskapet har gått fram i Sverige, oavsett vilket parti man föredrar", säger Mattias Andersson på Scholz & Friends Agenda, som marknadsfört EU-valet.


Medierna skriver i dag om ett rekordlågt intresse för EU-valet. I Slovakien var valdetagandet 19 procent. I Sverige ökade dock valdeltagandet med drygt 6 procent till 43,8.

Inför valet fick Scholz & Friends Agenda uppdraget att ta fram en informationskampanj med syfte att skapa intresse för valet.

- Uppdraget från parlamentet har varit att få fler folk att gå och rösta. Det budskapet har gått fram i Sverige, oavsett vilket parti man föredrar, säger Mattias Andersson.

De senaste veckorna har mediernas bevakning av valet intensifierats, något som hjälpt till att få folk att lämna sofflocket, säger han.

- Medierna har gjort en jättestor insats, de har hjälpt till att sprida information och entusiasm inför valet, säger Mattias Andersson.

Valets stora vinnare, Piratpartiet, har dessutom lockat många klassiska röstskolkare - unga män - vilket kan ha lett till att det totala deltagandet ökat, tror Mattias Andersson.

De svenska partierna har dessutom "mognat", menar Mattias Andersson.

- Jag håller med det som Margot Wallström sa i går: tidigare skyllde man alla motgångar på Bryssel medan alla framgångar tillskrevs partierna lokalt. Nu tar man större ansvar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.