Medierna: ”Enormt tryck från spelbranschen”

Mediebolagen vittnar om högtryck från spelbolagen. Från vänster Rikard Sjöberg TV4, Fredrik Lamotte, Clear Channel och Sam Rihani, Facebook.

Foto: TV4/Janne Næss

Trycket från spelbolagen inför omregleringen beskrivs som enormt, och en balansakt väntar nu mediehusen: å ena sidan att maximera intäkterna, å andra sidan att inte bidra till spelberoende och reklamtrötthet i egna kanaler.

Om mindre än två månader öppnas portarna för de svenska och utländska spelbolag som beviljats licens att verka och marknadsföra sig i Sverige. Omregleringen som träder i kraft, kan betraktas både som ett hot och en möjlighet för spelaktörerna. Det svenska spelmonopolet avregleras, och fighten för att bli bolaget som syns mest, och som tar eller behåller positionen som marknadsledande, kan inledas. Hittills har drygt 70 ansökningar om licenser trillat in hos Lotteriinspektionen.

Efter att det nya året ringts in är det inte längre bara Svenska Spel och ATG som får visa upp sig i TV4:s värld. De nylicenserade spelbolagen kommer även att kunna marknadsföra sig på Facebook, Google och utomhusbolagens ytor i Sverige.

Clear Channels försäljnings- och marknadsdirektör Fredrik Lamotte hade förväntat sig ett rejält tryck från spelbolagen inför omregleringen, men säger att verkligheten vida överträffat drömmarna. Däremot, säger han, har hittills inte många affärer gjorts mellan utomhusbolaget och spelannonsörer.

– Som marknadsledare tar vi en ansvarsfull approach baserad på måttfullhet när det gäller utomhus och spel. Förutom att vi har vi begränsat lagret till en viss procent, så har vi skapat en separat spelbolagsserie där vi exkluderar vissa ytor, säger Fredrik Lamotte.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 46.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-14 07.13Uppdaterad 2018-11-14 07.17

Dela artikeln: