Gå direkt till textinnehållet

Medierådgivarna om julen: "Det kostar att synas den här tiden"

Rådgivarna ger sina recept på hur du som annonsör lyckas bäst när julbruset står för dörren.

Eftersom trycket är högt under julen så gäller det att vara ute i god tid för att inte riskera att inte få plats i vissa medier. Emma Thorp, vd på mediebyrån Scream, säger att det är främst två förändringsfaktorer som är viktigt att ta hänsyn till när det kommer annonsköp under julen.

- Mobilen spelar en allt viktigare roll i kundresan, både gällande research och köp. Vi kan även se att konsumenterna blir allt flitigare med mobila prisjämförelser under julperioden, säger hon och fortsätter:

- Den andra förändringen är Black Friday. Vi kan se att julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november och vi upplever att annonsörer i större utsträckning tidigarelägger sina satsningar med anledning av detta. Att hitta rätt investeringsnivå för olika delar av perioden blir allt viktigare.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 50.

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-12-13 12.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: