Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medier lurade av bluffannons

Publicerad: 20 April 2007, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Annonsen konstaterar: Lugn i Stormen! En Opel är så lättkörd att även er fru kan köra den. P1s Tendens, biltidningen Nostalgia och Stockholms Bilsalong använde den för att illustrera kvinnoförnedrande reklam på 60-talet. Enda problemet, annonsen är falsk.


Annonsen är en satir som ursprungligen publicerades i tidningen Motorhistoriskt Magasin. Sedan snappades den upp och hamnade på internet där den cirkulerat de senaste åren och med jämna mellanrum plockats upp för att användas som slagträ i genusdebatten. En av de medierna var SRs P1 Tendens. Programmets producent, Christer Söderqvist säger till motortidningen Klassiker som skriver om saken i sitt senaste nummer:

- Jag fick bilden av min kusin som mejlade mig den från någon rolig sida på internet. Det var ju olyckligt men man kan ju tänka sig att det var så man sa på den tiden.

Fredrik Nyblad, reporter på Klassiker säger till Dagens Media att han inte tycker förklaringen håller.

- Vi gör ju alla misstag ibland. Men jag tycker det är lite skrämmande att man har så dålig koll. Tittar man närmare på annonsen så är det uppenbart att den inte är gjord på 60-talet. Bland annat anspelar pay offen Titta på Adam Opel nu, till den slogan Opel använde bara för några år sedan.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.