Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediemiljoner gav AMF topplats bland PPM-annonsörerna

Publicerad: 11 December 2000, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Trots massiva reklaminsatser säger sig få svenskar ha påverkats av premiepensionsaktörerna reklam. AMF investerade mest och fick också bäst respons, enligt Sverigebarometerns siffror. De flesta ansåg att de vare sig hade haft nytta av eller låtit sig påverkas av reklamen.


AMF investerade klart mest i medieköp för premiepensionsreklam. Under perioden

januari - oktober spenderade AMF 84 miljoner kronor brutto (före rabatt) på

medieköp. Det kan jämföras med premiepensionsmyndigheten som investerade 66

miljoner kronor och Folksam 52 miljoner kronor.

Här är hela listan över bruttoinvesteringar, januari - oktober, i miljoner

kronor

1. AMF: 84

2. Premiepensionsmyndigheten: 66

3. Folksam: 52

4. SEB Trygg Liv: 33

5. Länsförsäkringar: 31

6. Föreningssparbanken: 17

7. Skandia: 19

8. Merita-Nordbanken: 6,2

9. Folksam LO: 3,1

10. SPP: 2,1

Hur gick det då? Högst på listorna hamnade AMF. 17 procent av de undersökta,

angav AMF som första bolag (top of mind), medan försäkringsbolagen Folksam,

Länsförsäkringar och pensionsbolaget SPP kom en bit efter. En klar framgång för

SPP som lagt förhållandevis lite pengar på PPM-reklam. Uppåt 40 procent av de

undersökta kunde inte nämna något bolag. När populationen fick välja fler än

ett alternativ, nådde bara AMF och Folksam högre än 20 procent. Intressant är

att uppstickaren Moderna Fonder, som gick tungt i MTG-medierna nådde sju

procent. Hela 84 procent av de undersökta ansåg sig inte ha påverkats av

reklamen. Två procent hade låtit sig påverkas av AMF Pensions och Folksams

reklam. 16 procent ansåg ändå att de hade haft nytta av reklamen.

Här är listorna:

Top of mind (män och kvinnor, 18-65 år). Vilka företag som gjort reklam i

samband med premiepensionsvalet har du lagt märke till (män och kvinnor, 18-65

år)?

1. AMF Pension: 17

2. Folksam: 9

3. Länsförsäkringar, SPP: 7

4. Föreningssparbanken: 4

5. KPA, Moderna Fonder, PPM, SEB Trygg Liv: 3

6. Skandia: 2

7. Handelsbanken, Merita Nordbanken, 7:e AP Fonden: 1

Vet ej/ej svar: 38

Total erinran (män och kvinnor, 18-65 år). Vilka företag som gjort reklam i

samband med premiepensionsvalet har du lagt märke till? Ytterligare en? En till?

1. AMF Pension: 24

2. Folksam: 20

3. Länsförsäkringar: 15

4. Föreningssparbanken: 13

5. SPP: 12

6. SEB Trygg Liv: 9

6. PPM, Skandia: 8

7. KPA, Moderna Fonder: 7

8. Handelsbanken: 5

9. Merita Nordbanken: 3

10. 7:e AP Fonden: 2

11. Banco: 1

Vet ej: 42

Påverkan (män och kvinnor, 18-65 år).

Påverkade någon av reklamfilmerna ditt premiepensionsval? Vilka?

1. AMF Pension, Folksam, två procent.

2. Föreningssparbanken, Länsförsäkringar, SPP: en procent

3. Övriga: noll procent

Nej, ingen: 84

Nytta (män och kvinnor, 18-65 år).

Har du dragit nytta av eller ska du dra nytta av info från

premiepensionsreklamen?

Ja: 16

Nej: 77

Vet ej: 7

Källa: Sverigebarometern

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.