Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 11 December 2000, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26
Trots massiva reklaminsatser säger sig få svenskar ha påverkats av premiepensionsaktörerna reklam. AMF investerade mest och fick också bäst respons, enligt Sverigebarometerns siffror. De flesta ansåg att de vare sig hade haft nytta av eller låtit sig påverkas av reklamen.
AMF investerade klart mest i medieköp för premiepensionsreklam. Under perioden
januari - oktober spenderade AMF 84 miljoner kronor brutto (före rabatt) på
medieköp. Det kan jämföras med premiepensionsmyndigheten som investerade 66
miljoner kronor och Folksam 52 miljoner kronor.
Här är hela listan över bruttoinvesteringar, januari - oktober, i miljoner
kronor
1. AMF: 84
2. Premiepensionsmyndigheten: 66
3. Folksam: 52
4. SEB Trygg Liv: 33
5. Länsförsäkringar: 31
6. Föreningssparbanken: 17
7. Skandia: 19
8. Merita-Nordbanken: 6,2
9. Folksam LO: 3,1
10. SPP: 2,1
Hur gick det då? Högst på listorna hamnade AMF. 17 procent av de undersökta,
angav AMF som första bolag (top of mind), medan försäkringsbolagen Folksam,
Länsförsäkringar och pensionsbolaget SPP kom en bit efter. En klar framgång för
SPP som lagt förhållandevis lite pengar på PPM-reklam. Uppåt 40 procent av de
undersökta kunde inte nämna något bolag. När populationen fick välja fler än
ett alternativ, nådde bara AMF och Folksam högre än 20 procent. Intressant är
att uppstickaren Moderna Fonder, som gick tungt i MTG-medierna nådde sju
procent. Hela 84 procent av de undersökta ansåg sig inte ha påverkats av
reklamen. Två procent hade låtit sig påverkas av AMF Pensions och Folksams
reklam. 16 procent ansåg ändå att de hade haft nytta av reklamen.
Här är listorna:
Top of mind (män och kvinnor, 18-65 år). Vilka företag som gjort reklam i
samband med premiepensionsvalet har du lagt märke till (män och kvinnor, 18-65
år)?
1. AMF Pension: 17
2. Folksam: 9
3. Länsförsäkringar, SPP: 7
4. Föreningssparbanken: 4
5. KPA, Moderna Fonder, PPM, SEB Trygg Liv: 3
6. Skandia: 2
7. Handelsbanken, Merita Nordbanken, 7:e AP Fonden: 1
Vet ej/ej svar: 38
Total erinran (män och kvinnor, 18-65 år). Vilka företag som gjort reklam i
samband med premiepensionsvalet har du lagt märke till? Ytterligare en? En till?
1. AMF Pension: 24
2. Folksam: 20
3. Länsförsäkringar: 15
4. Föreningssparbanken: 13
5. SPP: 12
6. SEB Trygg Liv: 9
6. PPM, Skandia: 8
7. KPA, Moderna Fonder: 7
8. Handelsbanken: 5
9. Merita Nordbanken: 3
10. 7:e AP Fonden: 2
11. Banco: 1
Vet ej: 42
Påverkan (män och kvinnor, 18-65 år).
Påverkade någon av reklamfilmerna ditt premiepensionsval? Vilka?
1. AMF Pension, Folksam, två procent.
2. Föreningssparbanken, Länsförsäkringar, SPP: en procent
3. Övriga: noll procent
Nej, ingen: 84
Nytta (män och kvinnor, 18-65 år).
Har du dragit nytta av eller ska du dra nytta av info från
premiepensionsreklamen?
Ja: 16
Nej: 77
Vet ej: 7
Källa: Sverigebarometern
Rolf van den Brink