Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediemarknaden ökar med 5 miljarder kronor

Publicerad: 17 April 2007, 11:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

De totala investeringarna på den svenska mediemarknaden ökade 2006 med 5 miljarder kronor, jämfört med föregående år. Det motsvarar en ökning från 55 miljarder kronor till 60 miljarder. Det visar de senaste siffrorna från IRM.


Rapporten är den andra som IRM går ut med för 2006 och innehåller fler medier och även produktionskostnaderna för 2006. I IRMs tidigare rapport framkom att medieinvesteringar under 2006, ökat med 9 procent, jämfört med föregående år, till totalt 29,8 miljarder. Totalkakan hamnar alltså på det dubbla. Kategorin övriga medieinvesteringar har ökat med 11,6 procent och produktionskostnaderna med 6,3 procent.

Här följer IRMs kompletterande siffror (miljarder kronor):

Läses 2006 (ökning/minskning) 2005

Övriga investeringar i marknadskommunikation

Butikspromotion exklusive butiksmedia: 3,106 ( 7,4%) 2,892 Event: 2,614 ( 10,6%) 2,364 Mässor: 3,926 ( 14,0%) 3,444 Presentreklam: 4,713 ( 10,4%) 4,269 Sponsring: 4,365 ( 14,8%) 3,803

Summa: 18,726 ( 11,6%) 16,772

Produktionskostnader:

Byråproduktion: 3,605 ( 7,8%) 3,344 Webbproduktion: 300 ( 30,6%) 230 Produktion dr: 7,001 ( 5,1%) 6,659 - oadresserad dr: 3,075 ( 3,8%) 2,961 - adresserad dr: 3,626 ( 6,2%) 3,697 Produktion bilagor: 567 ( 1,9%) 556 Produktion kund/företagstidning: 405 ( 6,6%) 380

Summa: 11,878 ( 6,3%) 11,169

Källa:IRM

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.