Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieköpen ökade mer än förväntat

Publicerad: 19 Februari 2008, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Medieinvesteringarna ökade med 7 procent under det sista kvartalet 2007 och omsatte totalt 9,5 miljarder kronor. Enligt IRM är det den högsta tillväxttakten som uppmätts under 2007.


Medieinvesteringarna för helåret 2007 landade på 32 miljarder kronor, vilket är en ökning på 6 procent jämfört med 2006.

Procentuellt sett ökade investeringarna i mobil marknadsföring mest. En tillväxt på 242 procent gjorde att investeringarna landade på 18 miljoner kronor. Internet totalt kryper allt närmare tv med en ökning på 36 procent. Totalt uppgick internetinvesteringarna till 4 miljarder kronor, tv hamnade på 4,7 miljarder kronor.

Medieinvesteringarna 2007, miljoner kronor. Procentuell förändring jämfört med 2006 inom parentes

Morgonpress 8.220 (3,9)Kvällspress 4.645 (3,3)Gratistidningar 1.956 (2,4)Annonsblad 176 (-3,5)Gratistidskrifter 509 (2,4)Populärpress 794 (4)Fackpress 1.678Tidskrifter oneshots 24 (14,8)Bilagor 465 (24,8)Kataloger 2.068 (1,5)Odr 2.040 (-1,1)Adr 2.377 (-1,3)TV 4.695 (3,3)Text-tv 28 (-34,1)Radio 641 (6)Bio 91 (23,7)Internet 4.073 (35,6) Mobil 18 (242,4)Utomhus 1.036 (-3)Butik 62 (14,9)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.