Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieköpen i nisch-tv rusar

Publicerad: 14 Januari 2009, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Nisch-tv-kanalernas reklamintäkter ökade med 60 procent år 2008 jämfört med 2007, enligt Mediavision.


I den nyligen utkomna årsrapportern från MMS framgick det att boomen för nisch-tv-tittandet stannat av. Något som också kan förklaras med att både fotbolls-EM och OS sändes i de stora kanalerna förra året.

Under 2008 ägnade en genomsnittlig svensk 160 minuter om dagen framför tv:n. Två tredjedelar av den tiden tillbringades med att titta på någon av de större kanalerna, "Big five". Resten gick till nischkanalerna.

Men samtidigt ökar nisch-tvs reklamintäkterna snabbare än tittandet, enligt en analys från Mediavision.

Mediavision uppskattar att reklamintäkterna för de mindre kanalerna förra året uppgick till 900 miljoner kronor, en ökning med 60 procent jämfört med 2007.

Störst intäkter har de nisch-kanaler som ingår i de stora tv-husen Bonnier, MTG och SBS. Även 2009 blir ett bra år för de mindre kanalerna, spår Mediavision. Samtidigt som de totala investeringarna i tv-mediet går ned kommer nisch-tv att ta andelar från storkanalerna, enligt Mediavision.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.