Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieköpen backade 14 procent första kvartalet

Publicerad: 26 April 2002, 12:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Investeringarna i de traditionella medierna minskade med 13,8 procent för det första kvartalet jämfört med samma period. Medieköpen uppgick till 3,4 miljarder kronor.


- Man kan konstatera att det inte syns någon ljusning. Hårdast drabbas de tryckta medierna, säger Elisabeth Trotzig vd för IRM.

Under perioden har tv och utomhus klarat sig bäst. Utomhus matchade försäljningen från förra året, medan tv tappade 8,7 procent.

Den stora förloraren är dagspress som tappade 15 procent inom morgonpressen och 22 procent inom kvällspressen. Dagspress sålde för totalt 1,8 miljarder kronor.

Tidskrifter och radio visade sämre tillväxt än genomsnittet för de traditionella medierna.

Bland de icke traditionella medierna går det bäst för dr både som annonsblad och adresserad direktreklam, vilka visar en positiv tillväxt. Sämre går det för internet, oadresserad direktreklam och gratistidningar som har en negativ tillväxt, enligt IRMs sammanställning över nettoförsäljningen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.