Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieköparna minskar köp i traditionella medier

Publicerad: 26 Oktober 1999, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Varför har medieinvesteringarna i traditionella medier bara ökar med 1,5 procent under de första sex månaderna i år jämför med 1998? Svar: Medieköparna köper utrymme på annat håll.


Det är IRM, Institutet för reklam och mediestatistik, och Annonsörföreningen

som har undersökt varför medieköpen har stagnerat under rådande högkonjunktur.

Tillväxten för den totala marknadskommunikationen bland de undersökta företagen

är 1,3 procent under det första halvåret. Investeringar i de traditionella

medierna har under samma period ökat med 1,5 procent. Undersökningen omfattar

105 av Annonsörföreningens 436 medlemsföretag. Resultatet borde väcka en del

funderingar på traditionella medier som press, TV och radio. Det visade sig att

investeringar i relationskapande marknadsföring ökade med hela tio procent

under perioden. Hit hör event, PR, Internet (inte banner-annons, men

aktiviteter som att bygga en sajt), lojalitetsprogram och investeringar i

kunddatabaser.

- Vi har i undersökningen frågat om den marknadskommunikation vi normalt inte

mäter. Vi anande att företagen lägger en del pengar där, säger Elisabeth

Trotzig VD på IRM. Det visade sig stämma,

Dock rör det sig, enligt Elisabeth Trotzig, ännu om små belopp.

Läs hela rapporten genom att klicka på länken nedan.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.