Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieinvesteringarna upp med 13 procent i Europa

Publicerad: 8 December 2000, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Medieinvesteringarna i Europa ökade med 13 procent till 654 miljarder kronor under 1999, enligt IRMs senaste internationella rapport.


Den svenska andelen av europamarknaden minskade från 2,5 procent till 2,4

procent jämfört med 1998.

Det mest reklamintensiva landet i Europa under 1999 var Schweiz där

medieköparna spenderade 2.955 kronor per innevånare. Det kan jämföras med USA

som är mest reklamintensivt. Där låg investeringarna per capita på kronor.

Sverige ligger på åttonde plats i Europa med 1.776 kronor vilket kan jämföras

med Europasnittet på 1.489 kronor. Bland de traditionella medierna är det

framförallt.

Europeiska investeringar i huvudmedierna 1999 i miljarder kronor (procentuell

jämförelse med 1998 inom parentes):

Dagspress 254 (+11)

Tidskrifter 122 (+11)

TV 208 (+14)

Radio 32,7 (+15)

Bio 4,9 (+19)

Utomhus 34,1 (+13)

Totalt traditionella medier 655 (+13)

Så här ser den europeiska mediemixen ut i procent: (i tidskrifter ingår

både fack- och populärpress):

Dagspress: 39 procent

Tidsskrifter: 19

TV: 32

Radio: 5,0

Bio: 0,7

Utomhus: 5,2

Följande länder ingår i undersökningen: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike,

Grekland, Holland, Irland, Italien, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien,

Storbritannien, Sverige, Ungern, Tjeckien, Tyskland och Österrike.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.