Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieinvesteringarna sjönk i oktober

Publicerad: 18 November 2008, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

För första gången i år krymper mediebyråinvesteringarna. I oktober backade de med 8 procent jämfört med förra året. Tv och radio tappar mest.


Hittills över året har mediebyråerna förmedlat 10,3 annonsmiljarder. Det är 6 procent mer än förra året vid den här tiden.

Tv backar med hela 22 procent i oktober, men ökade samtidigt med i princip samma siffra förra månanden. Troligtvis beror det på att många kampanjer är bokade i september, men löper in i oktober. Tv-kanalerna måste i reglel leverera bokade kampanjer innan de kan ta in fler, enligt Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer.

Även radio och utomhusreklam tappar investeringar, minus 26 respektive 21 procent, jämfört med samma månad förra året.

Till vinnarna i oktober hör bio (94 procent upp från låga nivåer), dr (plus 31 procent), dagspress landsort (upp 7 procent) och internet (6 procent upp).

Det senare medieslaget har ökat med 20 procent under hela 2008, även om utvecklingen mattats av något de senaste månaderna. Dagspress landsort har också gått starkt i år - investeringarna har ökat med 15 procent jämfört med 2007.

Mediekategorier som ökar i oktober:Dagspress landsort, 7 procentInternet, 6 procentDagspress storstad, 6 procentKvällspress, 5 procent

Mediekategorier som minskar i oktober:?Radio, -26 procentTV, -22 procentUtomhusreklam, -21 procentVeckopress, -3 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.