Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Medieinvesteringarna ökar trots finanskrisen

Publicerad: 11 November 2008, 10:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Medieinvesteringarna ökade med 2,2 procent under årets tredje kvartal. Totalt köptes medieutrymme för 6,9 miljarder kronor, enligt IRM.


Omsättningen på mediemarknaden under årets första nio månader hamnar på drygt 23 miljarder kronor, vilket är en tillväxt på 3,7 procent jämfört med samma period 2007.

Internetinvesteringarna ökar med 20 procent under Q3 och tv ökar med 5 procent.

Bland förlorarna märks storstadspressen som minskar med 12 procent jämfört med Q3 2007. Översatt i pengar blir det cirka 90 miljoner kronor som storstadstidningarna tappar. Bilagor tappar drygt 13 procent.

Eventmarknaden, som inte räknas med i mediekakan, fortsatte att växa med drygt 3 procent under tredje kvartalet 2008.

Mediekakan Q3 2008. Andel i procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.