Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyrån Promedia trött på tidningsbolaget Promedia

Publicerad: 15 Februari 2008, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

När tidningsbolaget Promedia aviserade nedskärningar började telefonerna gå varma på Group Ms mediebyrå Promedia. Mediebyråns vd Johan Petersen har nu tröttnat på att de två blandas ihop och har kontaktat Bolagsverket.- De borde gjort sin hemläxa bättre, säger han.


Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB bildades den 1 juli 2007 i samband med fusionen av VLT och Nerikes Allehanda.

Tidigare i veckan meddelade bolaget att det var dags att dra åt svångremmen: 100 miljoner kronor ska sparas och 100 tjänster kan försvinna.

Nyheten kablades ut via TT till rikspressen. Vilket ledde till att ett flertal personer hörde av sig till Group Ms mediebyrå Promedia, som funnits sedan år 2000, och har ett 20-tal anställda.

- Det är många som har blandat ihop oss med dem, säger mediebyråns vd Johan Petersen.

Han säger att han är förvånad över Stampen-bolagets namnval.

- Vi har funnits tillräckligt länge i den här branschen för att folk ska känna till oss. Vi köper dagligen reklam i flera av deras tidningar. Om nu inte cheferna på tidningsbolaget Promedia har lagt märke till oss borde ju rimligen deras tidningar ha gjort det.

Johan Petersen har nu kontaktat bolagsverket och sina egna jurister.

- I bästa fall kan vi hitta en lösning så att de heter något i stil med "Tidningsbolaget Promedia", så att det inte finns någon risk för sammanblandning. För nu blir det problem för oss.

Det är inte första gången som folk blandar ihop bolagen, säger han.

- Första gången jag stötte på det var i mellandagarna då de sökte vd. Då satte jag kaffet i vrångstrupen.

Trodde folk att du skulle sluta?

- Ungefär så.

Johan Petersen har även varit i kontakt med Stampen-bolagets chefer.

- Vi hade ett bra samtal. Sen får vi se vart det leder.

Efter den här artikelns publicering trillade följande mejl in till Dagens Media:

"Det är faktiskt vi som heter Pro Media. Sedan 1986.

Med vänlig hälsningPro Media AB".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.