Nyheter
Mediebyråköpen backar i augusti
Publicerad: 16 september 2008, 06:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Radio backar med 32 procent under augusti och blir därmed månadens stora förlorare. Det visar Mediebyråbarometern.
Under årets sista sommarmånad backade medieinvesteringarna totalt med 5 procent, jämfört med samma period föregående år. Det visar Mediebyråbarometern, som mäter medieinvesteringarna som går via mediebyråer. Enligt IRM motsvarar det omkring 40 procent av totalmarknaden för medieinvesteringarna i Sverige.
Sett till helåret har dock medieinvesteringarna ökat med 8 procent.
Augusti månads stora förlorare är radion. Fram till halvårsskiftet hade radio ökat med 5 procent. Men mediet tappade 46 procent i juli och fortsätter sin kräftgång med en minskning på 32 procent i augusti. Därmed har radio backat med 3 procent under 2008 jämför med 2007.
Övriga stora mediekategorier som tappade under augusti är:
• Kvällspress: -21 procent• Veckopress: -8 procent• Utomhus: -7 procent• TV: - 5procent
Enligt Sveriges Mediebyråers analys bidrog SVTs OS-sändningar till tappet för tv under augusti, då de kommersiella kanalerna tappade tittare och därmed kunde leverera färre reklamkontakter.
Vinnare under augusti månad är dagspress landsort, som ökar med 7 procent, och internet, som ökar med 3 procent. Totalt har medieinvesteringarna på internet ökat med 22 procent i år.