Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråernas köp ner nio procent i april

Publicerad: 16 Maj 2001, 16:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Under april månad köpte mediebyråerna i Reklamförbundet för 907 miljoner kronor. De är en minskning med med nio procent jämfört med samma period 2000. Ackumulerat ligger mediebyråernas köp hittills i år på 3.030 miljoner kronor, vilket är 6,7 procent lägre än förra året.


Det är framförallt köpen i internet och radio som minskar under april med 58

respektive 33 procent. Samtliga mediegrupper backar, utom bio samt fack- och

populärpress.

Storstadspress, men även kvällpressen, som hittills hävdat sig väl i år,

tappade ordentligt medan tv har klarat sig bättre.

Hittills i år visar dock även kvällspressen förutom populärpress och bio ökade

köp från mediebyråerna, enligt Reklamförbundets Mediabarometer.

- Det är dock viktigt att komma ihåg att annonsmarknaden var ovanligt stark

under de två första kvartalen år 2000. Årets belopp för januari till april är

fortfarande större än det var 1999, vilket tyder på en fortsatt långsiktig

tillväxt för mediebyråernas totala medieinvesteringar, skriver Björn Carlsson,

medieanalytiker på Mediekompetens i en kommentar.

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i april 2001 i miljoner kronor,

med den procentuella jämförelsen med april 2000 inom parentes:

Tv: 360 (-3,4)

Storstadspress: 157 (-13)

Lokalpress: 91,8 (-6,4)

Utomhus: 57,1 (-15)

Fackpress: 69,9 (3,0)

Kvällspress: 41,8 (-8,2)

Populärpress: 38,3 (1,0)

Radio: 21,0 (-33)

Internet: 12,0 (-58)

Bio: 8,9 (26)

Totalt: 907 (-9,0)

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i januari till april 2001 i

miljoner kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom

parentes:

Tv: 1.119 (-3,4)

Storstadspress: 589 (-13)

Lokalpress: 331 (-6,4)

Utomhus: 180 (-13)

Fackpress: 217 (-1,7)

Kvällspress: 138 (6,7)

Populärpress: 122 (1,7)

Radio: 78,4 (-8,9)

Internet: 49,6 (-36)

Bio: 28,5 (19)

Totalt: 3.030 (-6,7)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.