Mediebyråerna: ”Vi måste prata om pitchandet – igen”

Nike Carlstoft, Carat, Jenny Leeb, Bizkit Havas och Clara Grelsson, Mindshare efterlyser ett tydligare pitchförfarande.

En pitch är underlag för affärskritiska beslut. Men att få betalt för nedlagd pitchtid är inte att tala om. Vi är övertygade om att ett tydligare pitchförfarande kommer gynna både byråer och kunder, skriver Nike Carlstoft, Jenny Leeb, Clara Grelsson i en debattartikel.

Vi älskar det vi gör och vi finns för att hjälpa våra kunder att uppnå affärsmål, såväl kommunikativa som försäljningsmässiga. Vi vill inget annat än att producera effektiva kampanjer, oavsett om det gäller smarta medierekommendationer, kreativa koncept eller PR. 

Som konsulter springer vi snabbt på det mesta. Vi behöver stanna upp ibland och ifrågasätta när delar av vårt ekosystem hackar och halkar efter. Därför måste vi prata om pitchandet. Igen.

Vi hyser någon slags hatkärlek till pitcher. Vi älskar att utmana och går igång på tävlingsmomentet.  Mindre kul är de ibland hundratals nerlagda timmar per pitch. Sällan är det formulerat i underlaget vad bedömnings – och viktningskriterierna är för beslutet. 

Ganska ofta händer det att vi får veta att det är vår strategiska kompetens och innovationskraft som blir avgörande för att sedan i efterhand få veta att vi åkte ut på pris. Att få betalt för nedlagd tid är inte att tala om. 

En pitch är underlag för affärskritiska beslut. Vi är övertygade om att ett tydligare pitchförfarande kommer gynna både byråer och kunder. Det kommer ge bättre rekommendationer från oss och enklare för kunden att utvärdera och välja rätt partner. 

Sveriges Mediebyråer har sett över hur upphandlingsprocessen för pitcher bör se ut och här kommer några tips till dig som arbetar för en annonsör eller är pitchkonsult:

• Bjud in max 4 byråer

• Börja med ett kemimöte med dessa valda byråer, där byrån presenterar redan gjorda projekt, team, arbetsprocess mm – inget nytt arbete ska göras.

• Gå igenom pitchprocessen och var transparent med beslutskriterier i kemimötet

• Gå vidare med 2–3 byråer – samtliga som går vidare här är garanterade ett arvode.

• Formulera ett case som är ett faktiskt arbete som skall göras. Den byrå som vinner har då redan gjort det första arbetet för kunden

• Feedbackmöte efter processen, där varje byrå förstår hur man levererat på samtliga beslutskriterier. Vi vill få chansen att bli bättre i de fall vi inte vinner! 

• Om det är en pitch som är helt driven av priser, varför be om ett casearbete? Om du som annonsör har som regel att gå ut i pitch vartannat år ”bara för att” så bör du tänka om eller betala alla byråer som du bjuder in - speciellt om du aldrig ens tänkte byta byrå.

Ibland, säkert alldeles för sällan, tackar vi nej till pitcher vi inte tycker lever upp till den nivå vi anser oss leverera på.  Vi hoppas vi blir fler byråer som kräver en förfinad och mer professionell process.

Vi vill hylla er som går ut i pitcher på rätt sätt.

Ni andra bör fundera en extra vända, kan det vara så att man i slutändan får det man betalar för?  

Nike Carlstoft, Carat
Jenny Leeb, Bizkit Havas
Clara Grelsson, Mindshare

Publicerad 2019-03-12 06.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: