Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråerna väntade på nedläggningen

Publicerad: 19 Maj 2008, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Affären med Metro innebär att Schibsted klarar sig ur gratistidningarnas "chicken-race" med hedern i behåll, enligt printrådgivarna. "Det finns ingen tydlig vinnare och förlorare på ägarnivå", säger Jimmy Bolander, printchef på Mediacom.


Nedläggningen av Punkt SE kommer inte som någon överraskning för de printrådgivare som Dagens Media har talat med.

- Dessa tidningar drar pengar ur en mer eller mindre konstant marknad och det fanns inte lönsamhet till alla tre. Punkt SE var den som jag hade tippat skulle slänga in handduken först, säger Jimmy Bolander. Han fortsätter:

- Metro har tagit positionen från början att de ska vara snabba på nyheter medan City har positionerat om sig. Punkt SE var någonstans i ingenmansland. Naturligtvis är City jätteglada för att Punkt SE läggs ner och det underlättar.

Även för Brita Bülow, tf printchef på Mediaedge CIA, var nedläggningen av Punkt SE väntad, men den kommer tidigare än hon räknat med.

- Punkt SEs nedläggning har vi spekulerat om länge, eftersom den fortfarande går så dåligt. Men nedläggningen sker tidigare än väntat, jag trodde att Schibsted skulle hålla ut till efter sommaren.

I samband med nedläggningen av Punkt SE köper Schibsted 35 procent av Metro. Även det var ett väntat besked, enligt Brita Bülow. Enligt Jimmy Bolander innebär affären att både Schibsted och Metro kan avsluta gratistidningskriget med hedern i behåll.

- Affären är väldigt intressant. Det finns ingen tydlig vinnare och förlorare när vi tittar på ägarnivå. Att Schibsted köper in sig betyder förmodligen att de kan bygga Metro ännu starkare.

Brita Bülow har har ingen synpunkt på hur de nybildade annonspaketen kommer att påverka övriga aktörer.

- Det har funnits annonspaket förut i olika konstellationer. Hur de nya paketen kommer att påverka är svårt att säga innan man har gjort en analys av erbjudandet och kostnaderna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.