Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråerna: Tvinga TV4 att sälja ut all reklamtid

Publicerad: 12 April 2007, 15:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Kanal 5 och MTG varnar för att konkurrensen på den svenska tv-marknaden sätts ur spel. Nu kritiserar även branschens företrädare regeringens förslag till förändringar av reklamtiden i TV4. Det varnas för ökad reklamtrötthet, bristande konsekvensanalys, och en alltför kraftig TV4-dominans. Sveriges Mediebyråer kräver i ett skarpt formulerat brev att regeringen tvingar TV4 att sälja ut all reklamtid i kanalen.


Den här veckan ska samtliga remissvar i regeringens promemoria om förändringarna rörande sändningstid för annonser i tv och radio vara lämnade till kulturdepartementet.

I regeringens förslag, som ska träda i kraft den 1 februari 2008, föreslås att TV4 ska få sända 15 i stället för 10 procent reklam per dygn. Detta i enlighet med TV-direktivet och de regler som omfattar andra tv-kanaler ute i Europa, däribland Kanal 5 och TV3, som sänder från Storbritannien.

TV3s och TV6s moderbolag MTG, och SBS, som driver Kanal 5, The Voice och Canal Plus, har tidigare kritiserat förslaget hårt i Dagens Media.

- Det här handlar inte om Kanal 5 och Canal Plus. Det här handlar om att tv-marknaden håller på att förstöras, sa Manfred Aronsson, styrelseordförande i Kanal 5, i en artikel som publicerades i Dagens Medias papperstidning i slutet av mars 2007.

Han räknar med att TV4 kommer att kunna köpa program och rättigheter för 1,5 miljarder kronor per år till följd av ökade reklamintäkter, avskaffandet av koncessionsavgiften och utebliven kostnad för analog distribution.

När andra berörda myndigheter, organisationer och företag nu säger sitt om regeringsförslaget, visar det sig att fler än SBS och MTG är skeptiska. En rad instanser bejakar en harmonisering av reklamreglerna, men flera kräver samtidigt att regeringen backar och gör en noggrann analys av vilka konsekvenser regeländringen skulle få.

Sveriges Reklamförbund skriver exempelvis:

"Det kan med lätthet konstateras att många och skilda skäl kan anges för hur faktisk och praktisk konkurrensneutralitet skall uppnås mellan reklam-tv-kanalerna och det är enligt Sveriges Reklamförbund en mer komplex fråga än vad som framgår av den nu aktuella promemorian. Sveriges Reklamförbund skulle därför välkomna en granskning ur ett bredare konkurrensperspektiv".

Sveriges Reklamförbund konstaterar i sitt remissvar att TV4 särställning inte "upphör per automatik" samma dag digitaliseringen är genomförd. Men organisationen bedömer att det ökade utbudet av reklamtid på sikt kan leda till lägre reklampriser.

"Samtidigt vill vi uppmärksamma att det, enligt många av våra medlemmars uppfattning, redan i dag finns en utbredd reklamtrötthet bland svenska tv-tittare. Om TV4, Sveriges största reklamkanal, ökar sin andel tv-reklam och därmed den totala mängden tv-reklam i Sverige, finns det, enligt våra medlemmar, risk för ökad reklamtrötthet, minskat tittandet och som en konsekvens färre annonsörer", skriver Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell.

Sveriges Mediebyråer kräver i sitt svar till kulturdepartementet att TV4 ska åläggas ett utförsäljningskrav rörande reklamtiden. Detta för att TV4 inte ska få möjlighet att "fortsätta agera monopolistiskt".

Organisationen hävdar att TV4 under de senaste 16 åren har valt att inte sälja all reklam i syfte att "hålla priserna på reklamtid i TV4 bland de högsta i Europa".

"Sveriges Mediebyråer rekommenderar att Kulturdepartementet i sitt förslag säkerställer att inte TV4 kan fortsätta att nyttja sin dominerande position och snedvrida prisbilden på den svenska tv-markanden genom att begränsa utbudet", skriver Sveriges Mediebyråers vd Per Rosvall.

Sveriges Annonsörer vill att regeringen avvaktar med förändringarna tills implementeringen av TV-direktivet är klar. Förbundsjuristen Jan Fager tycker att frågan är "komplicerad", och konstaterar också att "engångseffekten" blir stor för TV4.

- Det är bra med en harmonisering, men man borde avvakta TV-direktivet och ta förändringarna samtidigt, säger han.

TV-producenterna, produktionsbolagens organisation, frågar sig om förslaget kan strida mot TV-direktivets krav på "mediapluralism".

"Kommer lagförslaget att leda till betydande intäktsökningar för ett bolag? Om så är fallet kan då snedvridningar i kanalernas konkurrensbild väntas inträffa", skriver TV-Producenternas ordförande Peter Lundin.

SVTs vd Eva Hamilton skriver i sitt remissvar:

"SVT ser det /../ som rimligt att regeringen överväger att ge Konkurrensverket i uppdrag att analysera och värdera konkurrensförhållandena på tv-marknaden i Sverige samt rapportera till regeringen".

Telenor går på samma linje, och skriver att "förslagets analys av dagens svenska konkurrensförutsättningar inte synes vara tillräcklig".

Radio- och tv-verket styrker regeringens förslag. Det gör även Konkurrensverket, som skriver:

"Konkurrensverket anser att företag som verkar på samma marknad så långt som möjligt bör omfattas av samma regelverk".

På kulturdepartementet ska alla remissvar nu sammanställas och presenteras för regeringen.

- Den politiska ledningen får sedan ta ställning till hur vi ska ta vidare. Och, under förutsättning att vi ska gå vidare överhuvudtaget, ska vi utarbeta ett förslag till lagrådsremiss som ska beredas i regeringskansliet, säger Lars Marén, ämnesråd på kulturdepartementet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.