Nyheter
"Mediebyråerna är våra konkurrenter"
Publicerad: 26 september 2008, 05:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Med Investor i ryggen ska Keybroker bli ännu starkare i gränslandet mellan it och media. "Ingen annan har tagit den positionen vi har" säger företagets vd Fredrik Arnander.
OE
Ola Eriksson
I kundlistan hos Keybroker syns bland annat Fritidsresor, Dustin och American Express. Sedan i mars i år jobbar de även med Com Hem. Genom kampanjoptimering har Com Hem på sex månader lyckats fördubbla den försäljningen som kommer genom sök enligt Keybroker.
- Vi har dragit ner på antal sökord sedan vi tog över kunden. Men vi har gjort annonserna fler och mer relevanta och optimerat landningssidorna, säger Fredrik Arnander.
- Vi jobbade tidigare med en annan leverantör och det tog ungefär ett år innan vi bytte. Keybroker har en bra modell för resultatbaserat arbete och fokus på försäljningen, säger Fredrik Sjöström, ansvarig för digitala medier på Com Hem.
Enligt Fredrik Arnander kan en normalstor kund använda runt 800.000 sökord. För dessa företag handlar sökannonsering till stor del om att processa extrema mängder data.
- Vi har sett att det blir en krasch mellan media- och datakulturen och ingen har tagit den position som vi har. Den här kunskapen finns till exempel inte hos mediebyråerna och vi har aldrig anställt någon från traditionella mediebyråer, säger Fredrik Arnander.
Han ser i stället mediebyråerna som konkurrenter.
- Reklambyråer har vi alltid ett gott samarbete med. Mediebyråerna däremot vill sällan arbeta resultatorienterat med sökannonseringen för sina kunders räkning. Detta har lett till att mediebyråerna blivit våra konkurrenter som vi tar kunder ifrån genom att erbjuda bättre resultat. Vi går ofta in och tar över hela den digitala budgeten, säger Fredrik Arnander.
Sedan februari i år är Investor största enskilda ägare i Keybroker och ser sig lika mycket som ett teknikbolag som ett mediebolag. Bolaget själva är noga med att poängtera att de enbart sysslar med sökannonsering och inte sökmotorsoptimering.
Fredrik Arnander är inte orolig för den lågkonjunktur som vi nu är i början av.
- Tvärtom, vi har större kundinflöde än någonsin. Kunderna vill arbeta med annonsering som kan kopplas till resultat, därför är sökannonsering en stark marknadsföringskanal även i en lågkonjunktur.
Resebolag och e-handlare är sedan länge stora användare av sökannonsering där det ofta handlar om att konvertera till köp. Men enligt Fredrik Arnander börjar sök ta en allt större plats även när det gäller varumärkesbyggande.
- Sök behöver inte enbart leda till klick och köp utan kan även driva trafik till sajter som fungerar i ett helt varumärkesbyggande syfte.