Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråer rasar mot Bonnier

Publicerad: 14 oktober 1998, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Bonnier Veckotidningar, Specialtidningar och Publication har enats om en gemensamt policy gentemot mediebyråerna med anledning av att provisionssystemet avvecklas. Mediebyråerna ratar policyn och vill tillsammans med Annonsörsföreningen få Bonnier att tänka om.


- Vi accepterar inte detta. Bonniers policy är inte alls i enlighet med

samsynsdokumentet. Det är nivån på ersättningen till annonsörerna som vi inte

är överens om, säger Carats VD Arne Leeb Lundberg.

Göran Möller, VD för CIA, instämmer:

- Policyn stämmer inte överens med pappret (samsynsdokumentet, reds anmärkning)

som vi har skrivit på. Bonnier lämnar idag 6 procent i provision men vill sänka

priserna med 4 procent. Det blir en marginalförsämring för annonsörerna på två

procent. Samsynsavtalet ska ju vara prisneutralt.

Jesper Kärrbrink, VD för Bonnier Veckotidningar anser att policyn i stort inte

förändrar läget.

- Vi kör på som tidigare. Vi är nöjda med vår relation med förmedlarna, säger

Kärrbrink till Dagens Media.

Den gemensamma policyn avgjordes på ett möte fredagen den 9 oktober där

Bonnier-cheferna träffades. I måndags skickades Bonnier-policyn ut till

mediebyråernas chefer.

Den består av fyra punkter:

* Prissättningen ska vara fri. Priserna ska sättas utifrån tidningarnas

förutsättningar.

* Förmedlarna är en viktig del i affärsprocessen mellan medier och annonsörer.

* Förmedlingsersättning ska utgå förmedlingsrabatt som kommer annonsörerna till

godo. I de fall affären görs upp med mediebyråer som Bonnier-medierna har avtal

ska en förmedlingsersättning utgå som kommer annonsörerna till godo.

* Avtalet görs mellan respektive förlag och respektive mediebyrå.

I Bonniers policy nämns dock inget om betalningsvillkor och kredithantering.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.