Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråcheferna: läkemedel ökar - bil backar

Publicerad: 19 November 2008, 05:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Nästa år kommer medier, snabbrörligt och läkemedel att stärka sin marknadsföring. I alla fall om man får tro fem av landets mediebyråchefer. Branscher som försvagar sin marknadsföring är bilindustrin.


Många nämnde även finansmarknaden som en sektor som minskar sin marknadsföring år 2009. Men Daniel Collin, vd för Mediaedge CIA, tror tvärtom att finans ökar år 2009. Han är inte säker på att just annonsvolymen kommer att gå ner.

- Jag tror att medierna bjuder på högre rabatter och högre volymer, säger han.

Alla chefer utom Carats nya vd Amanda Koutra tror på minskade investeringar nästa år på 2-10 procent.

- Medieköpen i Sverige kommer att ta stryk. Norge och Danmark och stora delar av västvärlden ligger redan i år på noll eller negativa siffror för tillväxten av annonsering. Min bedömning är att annonsmarknaden för första gången sedan 2002 har en svagt negativ utveckling under 2009, i synnerhet gäller det första halvåret nästa år, säger Johan Eidmann.

ENKÄT1. Vilka branscher stärker sin marknadsföring år 2009?2. Vilka tre branscher backar?3. Hur mycket minskar/ökar medieköpen nästa år (i procent)?

Daniel Eriksson, vd OMG1. Energi, spel, och relativt sett snabbrörliga konsumtionsvaror2. Finans, bilindustrin, kläder3. -8 procent

Daniel Collin, vd Mediaedge CIA1. Snabbrörligt, spel, medier (egenannonsering),2. Bil, rekrytering, telekom3. -10 procent

Johan Eidmann, vd Bizkit 1. Läkemedelsbranschen som är konjunkturokänslig, elbolag mot privatpersoner av samma skäl, livsmedel2. Backar. Bilbranschen, kapitalvaror som hemelektronik, husbyggnation riktat mot privatpersoner3. Backar med 2-4 procent

Amanda Koutra, vd Carat1, Fackliga organisationer, dagligvaruhandel/servicehandel och media.2. Bostad, finans och bil3. Oforandrat

Stefan Barholm, vd Vizeum1. I absoluta tal , ingen. I procent, läkemedel, snabbrörligt, medie och nöjesindustrin2. Finans, bilar, kapitalvaror, som vitvaror3. -7,5 procent

Göran af Klercker, vd Aegis1. Intresseorganisationer, detaljister, service- och dagligvaror2. Bil, finans, boende3. 0 till -2 procent

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.