Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebyråbarometern: Utomhus rasar 20 procent

Publicerad: 12 Februari 2008, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Medieinvesteringarna som passar genom Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade i januari 2008 med 1,2 procent, jämfört med samma månad förra året. Totalt landade investeringarna för januari 2008 på 810 miljoner kronor. Utvecklingen för internet stangerar och utomhusmediet tappar 20 procent av investeringarna.


I procent tappar bio mest (69 procent) men räknat i kronor tar utomhusmediet den största smällen och minskar sina investeringar för årets första månad från 74 miljoner kronor 2007, till 59 miljoner kronor januari 2008. Utvecklingen för de senaste årens tillväxtraket internet mattas av och mediet ökar endast med 1 procent.

Investeringar i miljoner kronor. Procentuell förändring jämfört med januari 2007 i procent.

Dagspress landsort 90 (+ 7,6 procent) Dagspress storstad 150 (6,3 procent)Dagspress kväll 36 (-14,7 procent)Veckopress/Magasin 22 (+6,1 procent)Fackpress 18 (+0,6 procent)Utomhus/Trafik 59 (-20,1 procent)Bio 1,4 (-68,9 procent)Internet 101 (+0,9)Radio 23 (-15 procent)Tv 279 (-2,5 procent)Dr 14 (104,3 procent)Övrigt 15 (7,4 procent)

Källa: Mediebyråbarometern.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.