Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebudgetarna minskar

Publicerad: 19 November 2008, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Tre av fyra företag, med en budget på minst 10 miljoner kronor, minskar sin marknadsföring under 2009. I snitt krymps budgeten med 34 procent. Det visar en undersökning genomförd av telemarketingföretaget Lium.


Undersökningen genomfördes under oktober i år, och totalt 109 företag medverkade. 80 av företagen, eller 73 procent, svarade att de ska investera mindre i marknadsföring under 2009 jämfört med i år.

Läs mer om annonsörernas marknadsföringsbudgetar i Dagens Media, nummer 20 2008, ute i dag onsdag! - Jag hade nog förväntat mig att siffran skulle vara något lägre. Jag hade räknat med att den skulle ligga på omkring 40-50 procent, säger Richard Lium, vd på Lium, som har genomfört undersökningen.

Företagen uppgav att de i genomsnitt ska minska budgeten med 34 procent. På frågan vilka marknadsaktiviteter de framförallt ska dra ner på, svarade 91 procent att de ska minska sina varumärkesbyggande marknadsaktiviteter.

Men det är framförallt de mindre och mellanstora företagen som drar ner. Av företagen med fler än 3.000 anställda, och som har kontor i fler än tio länder, svarade 82 procent att marknadsföringsbudgeten ska ligga kvar på samma nivå som under 2008.

- Jag riktar själv in mitt säljarbete mot större, internationella konsumentföretag. Däremot får vi knappt någon försäljning idag hos de små eller medelstora bolagen, säger Richard Lium.

I Dagens Medias pappersutgåva, nummer 20 2008, ute i dag onsdag, berättar 50 marknadschefer om hur deras mediebudgetar påverkas nästa år.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.