Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediebranschens lönelyft

Publicerad: 23 November 2010, 04:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Trots finanskrisen ökade lönerna i mediebranschen förra året. Den största ökningen har skett hos reklambyråerna.


Av de personer som omfattas av dagensmedia.ses lönegranskning var det reklambyråcheferna som hade den bästa löneutvecklingen år 2009. I snitt fick de 160 cheferna 13 procent mer i lönekuvertet.

Samma siffror för marknadscheferna är 6,3 procent, medan mediebyråkonsulterna ökade sin inkomst med 8,1 procent.

Den absolut största ökningen finns inom – den i sammanhanget lilla skaran av – produktionsbolaganställda. Deras genomsnittslön hade ökat med 63,5 procent, mycket tack vare regissören Johan Renck, vars inkomst rusade 617 procent mellan 2008 och 2009.

Sämre gick det för pr-byråcheferna, som hade en negativ löneutveckling, precis som designbyråcheferna.

Yrkesgrupper

Produktionsbolag  63,5%

Reklam 12,9%

Action marketing, 10,2%

Mediebyråer 8,1%

Webbyrå 6,7%

Marknadschefer 6,3%

Mediechefer/profiler 3,2%

Designbyrå -0,6%

Pr-byrå -5,2%

(Inkomstuppgifterna avser inkomst av tjänst samt av näringsverksamhet för taxeringsåret 2010). Listan avser inkomståret 2009 och den arbetsplats som personen var anställd på då.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.