Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediataktik styckar organisationen

Publicerad: 14 Oktober 1999, 04:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

A-com-företaget Mediataktik delar in sig i tre separata enheter som drivs som självständiga bolag. Andra nyheter är att den A-com-ägda inköpsbyrån ska utveckla ett extranät för kunderna och börja erbjuda utbildningar.


I måndags anställde Mediataktik sju nya mediataktiker. Personalstyrkan är

därmed uppe i 39 personer. Personalstyrkan är för stor att hantera som grupp,

därför delar VD Ulrich Boyer upp företaget i tre delar: Mediataktik Synergi,

Nordic och Innovation. Delarna ska spegla huvudkunderna: Sandberg Media Synergi

och Synerginordicmedia. Innovation rymmer kunder som Mediadialog och

Carl-Magnus Björfäll, som jobbar på att bygga upp en mediebyrå inom reklambyrån

Paradiset samt framtida externa kunder.

- Det är inte bra att ha kunderna huller om buller. Och vi vill behålla de

mindre enheternas anda så att alla känner att de har ett eget ansvar för

kunden. Därför vill vi inte ha fler än 15 i grupperna.

Ulrich Boyer har också spikat upp budskapet "Någon annan är död" på kontoret så

att alla ska förstå att ta eget ansvar.

Ulrika Eriksson är chef för Synergi, Catarina Brandel för Nordic och Frida

Rågenmo för Innovation.

Innovative ska också driva Mediataktiks utvecklingsprojekt. Det tyngsta just nu

är det extranät, Marketing Intelligence Dynamics, som ska användas av

Mediataktiks kunder.

- Andra mediebyråer fokuserar på medieköp i sina extranät. Vi vill bygga ett

system för kommunikationen, från PR till marknadsplanen. Systemet ska innehålla

olika moduler för försäljningsstatistik, kampanjuppföljning, tracking,

annonsbokningar och avbilda hela kommunikationsprocessen.

Innovative håller också på att skriva en bok som handlar om hur medieköp ändras

från "kontaktköp till relationsköp".

Mediataktik har också satt personalen på skolbänken, vilket kan behövas

eftersom alla nyanställda saknar erfarenhet från mediebranschen.

- Det är en medveten strategi att anställa nyutexaminerade. Det är svårt att

anamma vår företagskultur om man har fått för mycket influenser från

LO-kollektivet.

- Först och främst ska vi utbilda vår egen personal. Men efter årsskiftet kan

vi tänka oss att sälja utbildningen externt, säger Ulrich Boyer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.