Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediaprovider dubblar intäkterna - med låg bruttomarginal

Publicerad: 21 Februari 2008, 13:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Mediaproviders årsbokslut visar en omsättning på 68 miljoner kronor förra året, vilket var nära en fördubbling jämfört med året innan. Däremot var bruttomarginalen bara dryga 3 procent för året. "Det är inte tillräckligt, den måste upp", säger koncernchefen Patrik Mellin.


- Det har varit ett händelserikt år. När vi listade oss på First North sa vi att vi skulle fördubbla omsättningen och visa ett positivt resultat inom två år och det har vi lyckats med, säger Patrik Mellin, koncernchef för Mediaprovider.

Resultatet före skatt slutade på -2,4 miljoner kronor för 2007, att jämföra med omkring 800.000 kronor året innan.

- Det beror på att vi har en goodwillpost som vi skriver av på, men om vi skulle redovisa som de flesta andra börsbolag, enligt IFRS, så skulle vi visa vinst hela vägen. Avskrivningen gäller nämligen en immateriell tillgång, säger Patrik Mellin.

Tittar man på resultatet före avskrivningar så var det 2,2 miljoner kronor för 2007, att jämföra med 1,2 miljoner föregående år.

- Men bruttomarginalen måste upp. Kostnadssidan har vi god kontroll på, men vi måste sälja mer. Det gör vi genom bra artiklar som drar trafik och webb-tv tror vi starkt på. Vår danska verksamhet ligger lite före Sverige så här finns det saker att göra, säger Patrik Mellin.

Mediaprovider finns i Sverige och Danmark och äger bland annat mobil.se och tidningen Mobil, Mobil.dk, Fotoguiden.se, Prylportalen.se och Allt om Film på nätet och i pappersform.

- Våra intäktskällor är framför allt webbannonsering, men också sms-intäkter från vårt ungdomsforum i Danmark, försäljning av lösnummer på nätet och intäkter från våra tidningar, säger Patrik Mellin.

Mediaprovider letar nya förvärv efter det danska köpet av Ncom Publications i somras.

- Vi söker bolag som kan öka vår onlineomsättning. Det handlar om bra communities eller tjänster som vänder sig till specialintressemålgrupper med stark annonsörsbas. Våra annonsörer idag är bland annat Nokia, LG Electronics, Panasonic, Paramount och det finns mycket pengar i den typen av stora annonsörer, säger Patrik Mellin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.