Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediacoms avhopp från Mediarena oroar inte Reklamförbundet

Publicerad: 1 Oktober 1999, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Reklamförbundet hoppas mycket på Mediarena, en marknadsplats för medieköp på Internet. Trots att Mediacom-koncernen där Gester & Co och Media Broker ingår, har lämnat Mediarena.


- Självklart är det sorgligt att Mediacom har hoppat av. Men vi tror på

tjänsten till 100 procent och övriga inblandade i dagsläget är nöjda med

upplägget och ser fram emot utvecklingen i framtiden. Betydelsen av att

Mediacom inte är med är nog inte mätbar i dagsläget, säger Reklamförbundets

informationschef Mårten Brink.

Mediacom avhopp sker samtidigt som Reklamförbundet tar över ansvaret för

tjänsten som tidigare sköttes gemensamt av Reklamföbundet och mediebyråernas

organisation Gaf. Reklamförbundet ska nu bredda tjänsten för fler aktörer med

intresse av medieförmedling och inte bara mediebyråerna. Reklamförbundet

skissar också förmedling av andra tjänster än medieköp. Mediacoms avhopp

påverkar inte planerna, enligt Mårten Brink.

- Möjligen är det tråkigt för medierna att en av de stora förmedlarna inte är

med i tjänsten. Men utvecklingen av tjänsten innebär för medierna att de får en

ännu större kontaktyta än tidigare, vilket borde vara det viktigaste. Och

pengamässigt gör avhoppet ingen skillnad i dagsläget. Vi får väl helt enkelt se

Mediacoms avhopp som en kick att utveckla tjänsten till något de i framtiden

inte har råd att stå utanför själva.

På Mediarena är det tänkt att medieköpare anonymt ska lägga ut förfrågningar

som medierna svarar på. När kontakten väl är tagen sköts själva affären utanför

Mediarena. De flesta mediebyråerna däribland Carat och CIA Media Marketing

stöder Mediarena.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.