Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediacom säljer digitala byråer - och startar nytt

Publicerad: 4 Oktober 2001, 14:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Mediacomgruppen säljer de digitala byråerna Mediacom Digital och Relevant Traffic. Köpare är Digitals vd Håkan Mauritzon med ett nystartat bolag. Samtidigt bildar Mediacomkoncernen det nya bolaget Promedia riktad till den offentliga sektorn.


Den nya byrån Promedia startas för att effektivisera den hantering för

offentliga verksamheter som redan idag ligger inom Mediacomgruppen, dock inom

två olika bolag. Gester & Co fick uppdragen medieinköp och planering från

Rikspolisstyrelsen, RPS, som samordnar alla offentliga verksamheters

mediebyråupphandlingar. Produktion och digital distribution har legat som en

avdelning inom servicebolaget Mediacom Services. Mediacomkoncernen har haft

avtalet med RPS under flera år och byggt upp en omfattande organisation för

produceringen av annonser, speciellt för rekrytering och kungörelser. För att

kunna ge bättre service har Mediacom nu alltså lagt den offentliga verksamheten

i ett och samma bolag där de 22 personer som jobbar med detta sitter. Thomas

Albrektson har ytterligare en ambition med det nybildade företaget:

- Vi vill attrahera fler av de personer som jobbar med rekryteringsannonser

eller kampanjer inom offentlig verksamhet att nyttja våra tjänster. Vi har 25

till 30 procent av den verksamheten idag.

Vd för det nya bolaget blir Leif Andersson, idag ansvarig för den produktionen

och digitala distributionen på Mediacom Services.

Mediacomgruppen säljer Mediacom Digital och Relevant Traffic i brist på

lönsamhet.

- Marknaden för online-medier har haft ett dramatiskt fall sedan början på det

här året. Vi får inte tillräcklig lönsamhet på kort sikt, säger Thomas

Albrektson.

Köpare blir alltså Mediacom Digitals vd Håkan Mauritzon som tillsammans med en

grupp personer startat ett nytt företag för ändamålet.

- Jag vill understryka att det är en principiell överenskommelse, det är inte

formaliserat ännu. Nästa vecka ska papperen signeras, säger Thomas Albrektson.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.