Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediacom och CBS inleder tvsamarbete

Publicerad: 12 Februari 2001, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Mediacom och CBS Internationals gemensamma bolag Eye Venture är igång i Sverige. Affärsidén är att erbjuda Mediacoms kunder kommersiell medverkan i tvproduktioner. Ett par av mediebyråns kunder redan har fått erbjudandet.


- Men det här är en lång process, jag är glad om vi har något vi kan sända

nästa vinter, säger Joachim Persson, vd på Mediacom.

Ambitionen med Eye Venture är att ge Mediacoms kunder möjligheter att nå igenom

bruset genom att annonsörer kan köpa sponsorskap och produktplacering i förväg.

Tvkanalen kan sedan köpa programmet subventionerat och klart.

- Det är lite så som Procter & Gamble gjorde på 50-talet i USA där man skapade

egna tvserier för att visa sina tvättmedel eller blöjor. Bruset ökar och det

blir allt tuffare för en annonsör att kommunicera. Den generation som växer upp

nu är också mer krass mot ultrakommersiella budskap och detta är ett sätt att

gå runt det.

Frågan är dock hur opartisk Mediacom blir i sin rådgivning av tv. Med Eye

Venture tjänar koncernen först pengar på att förmedla reklamen dit. Sedan

tjänar koncernen på att sälja produktionen till tv.

- Det är därför vi går in som delägare i ett eget bolag tillsammans med CBS.

Det ska inte kännas partiskt. Det kanske känns lite blåögt, vi kan hamna i en

slags partisk situation, säger Joachim Persson.

Han tycker inte att Mediacoms förtroende hos kunderna skadas av att vara

delägare i ett bolag som säljer annonsfinansierade tvproduktioner.

- Om vi inte har den trovärdigheten är vi körda, då skjuter vi oss själva i

foten. Detta kommer dessutom bara att gälla några stora, internationella

företag. Vi försöker också predika kombinationer, man kan inte nå sina mål

genom en kanal utan det här ska ses som ett komplement.

Inledningsvis ska Eye Venture erbjuda brittiska och amerikanska program men

ambitionen är att Eye Venture ska göra programpaket själva. Det rör sig främst

om underhållningsprogram, serier och tävlingsprogram. Själva produktionen av

tvprogrammen ska läggas ut. Det är i första hand de stora tvkanalerna som blir

måltavla för Mediacoms produktionsbolag.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.