Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mediacom landar på 2,45 miljarder kronor

Publicerad: 23 Mars 2001, 08:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Mediebyråkoncernen Mediacom köpte medieutrymme för 2,45 miljarder kronor för år 2000. Samtidigt drar koncernen på sig en allt större ledningsgrupp av för detta konsulter som inte fakturerar direkt mot kund där Stefan Barholm, Christian Bönnelyche, Robert Gardner, Tom Gester och Markus Andersson ingår.


Fjolårets medieomsättning innebar ett lyft för Mediacom-koncernen med 20

procent från 2,050 miljarder kronor 1999.

- Därmed borde vi placera oss som nummer ett i Sverige, kommenterar Mediacoms

koncernchef Thomas Albrektson. Med all säkerhet har vi tagit marknadsandelar

från de andra mediebyråerna.

Ökningen beror främst på att nya uppdrag för drygt 300 miljoner kronor kom in.

Byårintäkten landade på 165 miljoner kronor för koncernen. Intäkten drogs ned

av ett negativt resultat för Mediacom Digital, något som var planerat, enligt

Thomas Albrektson.

Gester & Co är den största mediebyrån i koncernen med en medieomsättning på 800

miljoner kronor under år 2000, Media Broker nådde 675 miljoner kronor och

Mediacom i Stockholm 540 miljoner kronor.

När koncernen växer, ökar också administrationen. Mediacoms holdingbolag

flyttade nyligen till ett eget kontor på Linnégatan i Stockholm där många tunga

för detta konsulter samlas. Stefan Barholm och Christian Bönelyche, tidigare

Media Broker, Tom Gester och Robert Gardner från Gester & Co och Markus

Andersson Mediacom Digital från har alla gått in i ledningsgruppen och kommer

därmed att administrera snarare än att fakturera.

- Jag kan dementera att det är en värmestuga. Vi har medvetet valt att samla

några personer som varit med ett tag för att stärka ledningen. Idag är vi 230

anställda i 13 bolag och det här gänget jobbar väldigt mycket.

Gruppen ska jobba med fyra områden:

1. Affärsutveckling

2. Coacha och stödja

3. Kompetensutveckling

4. Seminarier

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.