Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Media Path skriver avtal med auditjätten Billetts

Publicerad: 12 Januari 2009, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sveriges Annonsörers auditenhet Media Path blir nordisk leverantör åt Billets, ett av världens största nätverk inom medierådgivning och auditering. Därmed avbryts Billetts nuvarande samarbetet med partnern Etat Control.


Media Path lanserades i våras och har i dagsläget drygt ett 20-tal kunder och sex anställda. Byrån erbjuder Sveriges Annonsörers medlemmar tjänster inom mediebyråupphandling och auditering av medieköp. I år öppnar Media Path kontor i både Norge och Finland.

Nu får man uppumpade muskler i form av ett samarbetsavtal med Billets, en del av brittiska mediedraken Ebiquity.

- Vi får en mängd internationell expertis och en större kundbas. Dessutom får vi möjligheten att serva våra kunder på andra marknader och kan införa nya produkter och tjänster, säger Ebba Horn, vd för Media Path.

Ett av skälen till att Media Path lanserades var att Sveriges Annonsörer ansåg att det inte fanns några auditörer på marknaden som var anpassade för svenska förhållanden. Media Path ska nu anamma Billetts redovisningssätt, men Ebba Horn understryker att metodiken fortfarande kommer att vara den samma.

- Billets har en modell som går ut på att det man kommit fram till presenteras på samma sätt i alla länder, men innehållet och själva metodiken är lokalanpassat. Vi hade aldrig gått med på att tvingas in i någon modell som vi inte gillar, säger hon.

Media Path ska nu heta Media Path/Billets för de nordiska uppdragen. Men bolaget stannar inom Sveriges Annonsörer.

Billetts samarbetade tidigare med Media Paths konkurrent Etat Control.

- Vi har haft ett bra samarbete med Etat. Vi hade kunnat fortsätta med dem men de här personerna (Ebba Horn och Susanne Arnborg reds anm) är väldigt respekterade och har stöd från branschorganisationerna, säger Nick Manning, Coo på Ebiquity till Dagens Media.

- Dessutom har vi nyligen lanserat Billets i Tyskland, där vi blivit konkurrenter till Etat Control. Det vore konstigt att konkurrera med dem i Tyskland medan vi samarbetar med dem i Sverige, säger han.

Fredrik Kinge, vd på Etat Control, har dock en annan syn på saken:

- Det här är ett resultat av vår expansion, vi börjar konkurrera med Billetts i länder där de finns, och inte att Billetts valt en annan part. Vidare så gällde samarbetet med Billetts under senaste åren endast en gemensam kund i Norden.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.