Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Media Markt om den kritiserade stängningen: "Inte så dramatiskt"

Publicerad: 24 Oktober 2013, 12:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Motade bort kunder med väktare under den uppmärksammade butiksstängningen i Skåne.


Ämnen i artikeln:

Media Markt

Sydsvenskan skrev i måndags om ytterligare en butiksstängning i den hårt pressande elektronikbranschen. Det var Media Markts varuhus vid Stora Bernstorp i Malmö som under måndagen informerade sina anställda att de stänger på dagen.

Enligt Sydsvenskan hade den tyska elektronikjätten anlitat säkerhetsvakter som motade kunder i entrén och såg till att de anställda inte passade på att stjäla varor.

Hur tror du händelsen påverkar Media Markt som varumärke?

– För det första vill jag understryka att det inte var speciellt dramatiskt. Anledningen att vi hade väktare på plats var för att bemöta kunderna som kom till varuhuset efter vi hade förhandlat om stängning och uppsägning. Sen löpte även ett rykte om ett stundande inbrott, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Media Markt.

Men om människor går efter Sydsvenskans artikel?

– Jag tror inte att det ser så konstigt ut att man väljer att stänga ett varuhus i denna bransch, men det är klart att det är olyckligt om man som kund upplever varumärket som det speglades i Sydsvenskans artikel, som enligt mig var väldigt onyanserad.

Enligt Anna Sjödin är det mer än bara priset som spelar roll för att vinna kunder. Hon säger att de måste jobba bredare med kundens behov och deras syn på Media Markt som varumärke.

– Vi jobbar ständigt med att visa vårt breda utbud med prispressade priser i vår marknadsföring, lokalt i våra varuhus och på webben. Vi står för att erbjuda våra kunder innovationer som kunderna har möjlighet att klämma och känna på i våra varuhus innan man bestämmer sig, säger hon.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

Media Markt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.