Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MEC:Teckenspråk och klotter

Publicerad: 9 Maj 2008, 21:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Nummer två ut att presentera sin budgetlösning i Reklamfighten är Mediaedge CIA. De definierar målgruppen som gänget i rökrutan.


Mainstream-trötta och föraktande trist Svenssonliv. För att få deras respekt och uppmärksamhet, resonerar byrån, måste de själva kliva över gränsen och de gör det genom att bokstavligen visa samhällets normer långfingret när de låter olika obscena handgester symbolisera Oktan.

Flaskans design är i form av en hand som utför någon av Oktans signaturgester. Flaskan finns i flera olika varianter och kunden väljer den som känns mest rätt för det egna uttrycksbehovet. De olika handsymbolerna och deras betydelser är tryckt på förpackningen.

- Oktan är ingen vanlig, förutsägbar parfym och det ska vara lika självklart som att Ken Ring röker weed. Därför måste vi hitta mediekanaler med hård attityd, säger Sara Clewemar, projektledare på Mediaedge.

Kampanjen i sig ska vara en tydlig provokation där Oktans handsymboler sprids i städerna med graffiti och klistermärken. På trottoarer, busshållplatser och allmänna platser ska de sprayade och klistrade händerna bli en pungspark på alla som vill ha en städad stad.

- Människor undrar vem som ligger bakom fanskapet och våra nya kompisar älskar oss redan.

Samtidigt släpps Oktans handsymboler som "smileys" på MSN och genom ett samarbete med stans tatuerare förses salongerna med foton på överarmar och ryggtavlor med Oktans handsymboler inristade.

- När produkterna börjar säljas har teasingkampanjen och pr-rejset gjort sitt. Vi släpper de första flaskorna på några auktionssajter för att skapa hype och samlarvärde och visar världen vad riktig åtrå innebär.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.