Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McNeil stämmer konkurrent

Publicerad: 8 juni 2009, 12:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Antula Healthcare hävdar i sin marknadsföring att SB12 är det enda preparatet som ger säker andedräkt i 12 timmar. McNeil drar nu Antula inför Marknadsdomstolen för att få reklamen stoppad.


Munsköljsmedlet SB12 marknadsförs aggressivt av tillverkaren Antula Healthcare med hjälp av bland annat tv-reklam. Fraser som "SB 12 är det enda munvårdande medlet som ger säker andedräkt i 12 timmar" och "SB 12 - Säker andedräkt i upp till 12 timmar" ifrågasätts nu av konkurrenten McNeil.

McNeil yrkar att Marknadsdomstolen vid vite om l.000.000 kronor förbjuder Antula att i sin marknadsföring använda dessa, eller liknande uttryck, då de enligt McNeil saknar grund.

McNeil hävdar att deras munsköljsmedel Listerine har vetenskapligt dokumenterad effekt i tolv timmar.

"Under 2008 kom det till McNeils kännedom genom korrespondens med Antula att Antulas 12-timmars påstående inte stöds av tillräckliga bevis", skriver McNeil i sin stämningsansökan.

McNeil kräver att reklamen genast stoppas genom ett så kallat interimistiskt förbud. Detta utan att Antula ska ges chans att yttra sig.

McNeil vill dessutom att "Marknadsdomstolen förordnar att det interimistiska beslutet verkställs genast utan hinder av att det inte har vunnit laga kraft".

Antula Healthcare hävdar att de har dokumentation som stöder att SB12 är det enda munvårdande medlet för dagligt bruk vars långverkande effekt på dålig andedräkt har visats i en publicerad studie.

Antula Healthcare och McNeil är två av Sveriges största annonsörer när det gäller receptfria läkemedel.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.