Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McDonalds tillbaka utomhus

Publicerad: 28 Maj 2001, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

McDonalds nygamla marknadsdirektör Carl Wåreus har beslutat att åter ta in utomhus i mediemixen. Anledningen är att Carl Wåreus inte är nöjd med första kvartalets utveckling hos hamburgerkedjan.


Före detta marknadschef Nils Lindeblad (sedan en vecka vice vd på mediebyrån

Gester & Co) valde vid årsskiftet bort utomhusmediet till förmån för

kvällspress. Detta efter att utomhusmediet med årets prishöjningar blev för

dyrt. Carl Wåreus är missnöjd med första kvartalets resultat.

- Resultatet beror sannolikt på en kombination mellan att vi inte haft

tillräckligt bra marknadsplan och att det varit en infekterad matdiskussion i

Sverige en tid. Det är svårt att säga exakt vilket resultat

kvällspressannonseringen gett när det är så mycket annat som påverkar, säger

han.

Hur mycket McDonalds förlorat första kvartalet vill Carl Wåreus inte

kvantifiera.

Förra året gick McDonalds totalt 18 veckor utomhus i Eurosize. Omfattningen av

utomhusannonseringen i år blir betydligt mindre.

- Det blir inte samma omfattning eftersom vi har resurser låsta i avtal med

kvällspressen. Men vi har mer pengar nu på grund av att vi har öppnat fler

restauranger och det vore bra om vi kan få ihop tre, fyra veckor utomhus i år,

säger Carl Wåreus.

Redan vecka 25, i slutet av juni, drar McDonalds åter igång med

utomhuskampanjer.

År 2000 investerade McDonalds drygt 30 miljoner kronor brutto utomhus enligt

Sverigebarometern.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.