Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McDonalds sponsrar EM

Publicerad: 28 Februari 2008, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

McDonalds blir en av huvudsponsorerna av TV4s sändningar från fotbolls-EM i sommar. "Fotbolls-EM blir årets största marknadsföringsaktivitet för oss", säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonalds.


McDonalds är en av Uefas huvudsponsorer sedan länge och har därför första tjing på att sponsra tv-sändningarna av fotbolls-EM i Sverige. Hamburgerjätten kommer att synas genom bland annat en sponsringsskylt inför matcherna och med reklamspottar.

McDonalds väljer däremot bort sponsring av SVTs sändningar av sommar-OS och lägger istället mer pengar på fotbolls-EM i juni.

- OS är självklart jätteintressant, men vi tror att fotbolls-EM kommer att ha större genomslagskraft. Fotboll angår många och EM pågår i Europa. Nackdelen med OS är att det sänds på nätterna från Peking, säger Staffan Ekstam.

Genom att sponsra Uefa och Fifa äger internationella McDonalds upplägget McDonalds Player Escort, där ett antal barn kan vinna möjligheten att eskortera fotbollsspelarna in på planen. Under fotbolls-VM 2006 använde sig McDonalds i Sverige av det upplägget genom att sponsra tv-programmet VM-äventyret i Kanal 5. Där kunde tittarna följa de barn som fick möjlighet att eskortera de svenska fotbollsspelarna under VM.

Svenska McDonalds ska genom en tävling i vår låta elva barn eskortera de svenska spelarna in till mötet med Spanien under årets EM. Företaget utvärderar nu olika sätt att marknadsföra det.

- Vi för en diskussion med flera intressenter och den starkaste idén kommer att vinna. Sen om det blir ett tv-program eller ett annat upplägg får vi se. Vi kommer att dra igång aktiviteten kring McDonalds Player Escort i mars, säger Staffan Ekstam.

McDonalds ska också ta fram en EM-meny till restaurangerna med två olika hamburgare, som finns att köpa inför och under EM. Menyn ska bland annat lanseras med en kampanj i restauranger och med tv-spottar.

- Vi tar fram specifika menyer för att få ett lokalt försäljningsdriv i vår sponsring. Hur mycket vi satsar på EM generellt sett beror på hur bra det går för svenska landslaget i kvalet, men det blir alltid någon typ av aktivitet kring stora fotbollsevenemang, säger Staffan Ekstam.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.