Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McDonalds firar jul med Big Tasty

Publicerad: 20 November 2008, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

En magisk miniatyrvärld i julens tecken blir inramningen när McDonalds julkampanjar med Big Tasty och Chicken Tasty på menyn. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


- Det är mycket julkänsla i kampanjen. Budskapet är att den uppskattade Big Tasty är tillbaka under en begränsad period. Payoffen är att Big Tasty är en del av julen i år, säger Staffan Ekstam, marknadschef för McDonalds.

Reklambyrån DDB står bakom kampanjen tillsammans med produktionsbolaget S:t Paul, som också byggt modellen av en liten by där reklamfilmen utspelar sig.

- Vi vill skapa en trevlig, julig känsla. Idén är ganska enkel: en liten by får en påhälsning av en stor hamburgare. På slutet upptäcker märks det att vi befinner oss i en snöglob. Det är också temat för alla banners, en snöglob som man kan skaka på, säger Fredrik Simonsson, ad på DDB.

Kampanjen ska framför allt få hamburgerälskande 25 till 35-åriga killar att skynda till hamburgerjättens restauranger för att äta julmenyn. Den 25 november går reklamen upp på de fyra största kommersiella tv-kanalerna och på bio.

- Det var mycket länge sedan vi använde bio som mediekanal för en traditionell hamburgerkampanj. Vi ville göra något extra nu eftersom det är slutet av ett riktigt bra år och vi har mediepengar över, säger Staffan Ekstam.

Det blir också banners på breda sajter som Aftonbladet.se. OMD står för mediestrategi och kampanjen pågår till årets slut.

Arbetsgrupp på DDB:Fredrik Simonsson och Patrick Emt, adMagnus Jakobsson, copyDaniel Liljas, formgivareLotta Westerberg, projektledareEmma Joneby, produktionsledare

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.