Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"McDonald's ligger många nära om hjärtat"

Publicerad: 7 Februari 2009, 07:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

I veckan blev McDonald's Staffan Ekstam befordrad till marknadsdirektör. För Dagensmedia.se berättar han om utmaningarna som väntar, varför han gillar Let's Dance och hur ofta han egentligen äter på "donken".


Efter över sex år på Coca-Colas marknadsavdelning, och fem år på McDonald´s dito har Staffan Ekstam blivit nu blivit marknadsdirektör, ytterst ansvarig för medieköp på 278 bruttomiljoner och en herrans massa Big Mac.

Vad betyder det för dig?

- Det innebär ett större ansvar för marknadsföringen. En utmaning är det rådande läget i ekonomin. Vi vet inte exakt hur vår försäljning kommer att landa även om det traditionellt sett har gått bra för oss i lågkonjunktur.

Multinationella jätteföretag som McDonald's omgärdas ofta av föreställningar om hur det är att jobba där. Toppstyrt, stelt och hierarkiskt är några av fördomarna.

- En fråga som jag ofta får är runt om i branschen är om det är mycket adaptioner, och hur mycket som dikteras från huvudkontoret i Chicago. Men McDonald¹s är, trots det globala varumärket, ett otroligt lokalt företag. Allt vi gör i marknadsföringsväg är för den lokala marknaden här i Sverige. Det är en styrka för McDonald's världen över.

Vad är det roligaste med att jobba med ett så välkänt varumärke?

- Det är många som har en relation till och har åsikter om varumärket. Det är både utmanande och roligt.

Under sommaren 2008 fick konkurrenten Max Hamburgare väldigt mycket uppmärksamhet för sitt bråk med Uefa och McDonald's inför U21-VM i Borås. Uefa krävde att Max skulle stänga sin restaurang i anslutning till arenan.

Max vägrade. David mot Goliat-kampen blev en sommarföljetong i medierna och Max vann ett silver i pr-tävlingen Spinn för den uppmärksamhet man lyckades skapa.

Staffan Ekstam tycker dock inte att McDonald's blir orättvist behandlade av medierna.

Nej, jag skulle inte säga att vi blir orättvist behandlade. Tidigare, till exempel under hälsodebatten har det kanske givits en onyanserad bild.

­ Vi försöker ha en öppenhet gentemot medierna och berätta vad McDonald¹s är och vad vi jobbar med.

Själv läser Staffan Ekstam Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. På väg till jobbet blir det Rix FM eller Mix Megapol och väl där håller han sig uppdaterad om branschskvallret via Dagensmedia.se och Resume.se. På vägen hem blir det oftast P1.

Staffan Ekstam gillar även att titta på tv och med viss skam i rösten erkänner han att han har resignerat inför TV4:s stora helgunderhållningsprogram.

- Idol och Let's Dance har det blivit att jag tittar rätt mycket på. Det blir lätt så när man har småbarnsfamilj.

Reklamare pratar ofta om vikten av begreppet "living the brand", hur ofta äter du på McDonald's?

- Mellan två gånger i veckan och sju gånger i veckan. Just nu äter jag El Nacho Grande, och Big Mac som är en gammal favorit som lite har kommit tillbaka.

Filmen Supersize Me, där en man av hälsoskäl tvingas avbryta sin tänka 30-dagarsdiet på uteslutande på McDonald's-mat, gav upphov till en hel del kritik mot den multinationella hamburgerjätten.

Många har även kopplat ihop snabbmatskedjornas aggressiva marknadsföring med den tilltagande fetman bland västvärldens barn och unga.

Får du aldrig lust att säga hej då till Ronald McDonald och börja jobba för någon "god" sak som till exempel Världsnaturfonden?

- Jag tycker att vi har en god sak i det vi gör, och då inte bara god som i Big Mac, eller som att erbjuda våra gäster en paus i vardagen. I företagssjälen finns Ronald McDonald hus och Ronald McDonald barnfond.

­ Till skillnad från andra företag genomsyrar detta arbete hela företagskulturen. Under november månad har vi till exempel World Childrens Day där 10 procent av försäljningen går till att stötta Ronald McDonald barnfond och se till att det kommer fler hus som svårt sjuka barn och deras familjer kan bo i under en svår period i deras liv. Vi ligger många nära om hjärtat, säger Staffan Ekstam och fortsätter:

- Tanken att jobba med Världsnaturfonden har inte slagit mig, men det kanske kommer i någon slags 40-årskris så småningom.

Namn: Staffan Ekstam Ålder: 38 i några dagar till Bor: Stockholm Familj: Fru, två barn Jobb: Staffan Ekstam har varit på McDonald's marknadsavdelning i fem år och jobbade dessförinnan på Coca-Colas dito. Nu är han marknadsdirektör för McDonald's Sverige Dold talang: Kappsegling. Seglar Gotland runt i sommar ombord på en 40-fotare.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.