Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McCann möter lågkonjunkturen med ett bredare Storåkers

Publicerad: 14 Januari 2009, 10:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Sammanslagningen av Storåkers McCann och Momentum Stockholm påverkar inte övriga McCann-byråer. "Vår strategi är att behålla varumärkena i gruppen", säger Michael Storåkers, vars koncern både säger upp och anställer.


Storåkers McCann går från 50 till 70 medarbetare när byrån slås ihop med actionmarketing-byrån Momentum Stockholm. Reklamförbundets Pia Grahn Brikell blir vd för Storåkers McCann och Momentums vd Johan Elsner blir kreativ chef och vice vd. David Hägglund fortsätter som byråchef.

Michael Storåkers talade i höstas om McCann-gruppens ambitioner att bredda erbjudandet i Göteborg under ledning av Triggers förra vd Erik Andersch, men Momentums systerbyrå Trigger ingår inte i förändringen.

- Det är inte uteslutet att vi etablerar Storåkers i Göteborg, men nu finns Trigger där och vid behov kan medarbetare från Storåkers delta i projekten, säger Michael Storåkers, koncernchef för McCann World Group i Sverige och styrelseordförade i Storåkers McCann.

Ska ni integrera fler byråer under Storåkers, till exempel Jensen Pamp och MRM Starsky?

- Vår strategi är att ha fler separata varumärken i gruppen, till skillnad från Ogilvy. Risken finns annars att specialistområdena försvinner under ett stort reklambyråvarumärke. Varumärkena hjälper oss att locka talanger.

Strategin att bredda Storåker McCanns erbjudande inom varumärkesbyggande med säljdrivande reklam växte fram i höstas efter önskemål från kunderna.

- Jag skulle inte säga att det är ett svar på lågkonjunkturen, men förändringen har blivit mer relevant nu. Det finns en enorm efterfrågan på det som Momentum erbjuder.

Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell var ett förstahandsval i jakten på en vd för det nya Storåkers.

- Personer med stort engagemang och kompetens kring reklam växer inte på träd. Hon har också ett mycket bra nätverk. Det hjälper oss att rekrytera talanger, säger Michael Storåkers.

Pia Grahn Brikell:

- Det som lockade mig var att jobbet inte bara handlade om att driva byrån vidare som den var, utan att få skapa en ny byrå genom att få ihop två enheter och bygga en ny kultur.

Hon har sex månaders uppsägningstid från Sveriges Reklamförbund, men tror att hon lämnar före dess. Troligen flyttar Momentum till Storåkers våningsplan först när hon är på plats.

- Det är ingen som vinner på att jag stannar så länge och de har redan satt igång en rekrytering.

Hon vill inte tala om framtidsplanerna för Storåkers ännu. Michael Storåkers vill överlag förstärka McCann-gruppens digitala erbjudande, som i dag står för en tredjedel av intäkterna. Han vill inte kommentera McCanns ekonomiska mål.

- Vi har aldrig några uttalade rekryteringsmål och vi måste som andra vara ödmjuka inför konjunkturen.

Ingen sägs upp i sammanslagningen av Storåkers och Momentum. Nästa vecka ska tio nyrekryteringar för gruppen presenteras, men samtidigt har fyra personer nyligen fått lämna MRM Starsky.

- Ser man till den totala bilden har McCanns personalstyrka ökat med 50 personer ifjol. Kanske behöver vi förstärka inom något område och dra ner inom något annat i år, men allt bygger på efterfrågan. En möjlighet är att inte ta in någon ny under föräldraledigheter.

Vad betyder Storåkers förändring för dig?

- För mig betyder det egentligen allra minst. Jag fortsätter att arbeta 80 procent med gruppens kunder och som chef för gruppen. Även om jag varit vd för Storåkers på senare år, så har jag inte varit operativ.

Han blev vd för byrån när tidigare vdn Maria Bergkvist och vice vdn Anna Ryott lämnade i slutet av 2006.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.