Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McCann Malmö vann fighten

Publicerad: 28 Maj 2008, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Att dränka Alex Schulman i parfym visade sig vara ett vinnande koncept. McCann Malmö vann Dagens Medias reklamfight med 38 procent av rösterna.


McCann Malmös vinnande lösning på att med en minimal budget marknadsföra unisex-parfymen Oktan var att hälla några liter av den över huvudet på Alex Schulman och sedan låta medierna bygga Oktan.

Grattis till segern Per Welinder, copy på McCann Malmö.

- Tack, det var mycket roligt det här.

Varför valde ni att lösa briefen på det sätt ni gjorde?

- Det enklaste sättet att skapa uppmärksamhet och nyfikenhet är att hoppa på något etablerat. Alex Schulman har skapat en karriär genom att hoppa på folk så han var ett naturligt val, säger Per Welinder, copy på McCann Malmö.

Lösningen är ju rätt vågad. Skulle ni våga föreslå den om det varit skarpt läge?

- Klart vi hade vågat. Föreslå kan man ju alltid och om någon nu skulle vara så gutsy att de faktiskt lanserade en sådan här parfym, så tror jag inte att de skulle vara rädda för att ta i lite. Man ska inte vara rädd för dåliga idéer utan snarare det dåliga omdömet att välja dem.

Vad säger du om konkurrenternas bidrag?

- Det stod ju mellan oss och Wisely och jag gillade deras lösning. En parfym som lämnar en färgmarkering, det är ju en skitbra idé. Hade jag varit helt ojävig så skulle jag nog kunnat tänka mig att rösta på den lösningen.

Wisely kom på en hedrande andraplats med 37 procent av rösterna.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.