Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McCann Malmö ska ge Oatly bättre koll på varumärket

Publicerad: 12 Februari 2008, 05:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Oatly valde nyligen i en pitch att jobba med reklambyrån McCann Malmö. Ny kommunikation och bättre kontroll på varumärket står för dörren.


Tidigare jobbade Oatly, som tillverkar havrebaserade livsmedel, med reklambyrån Ekros & Hultberg. Exakt vilka förändringar av kommunikationen det blir med nya byrån är ännu inte klart.

- Nu tittar vi på vad varumärket ska representera och lägger en plattform för det, säger Åsa Lundström, marknadschef på Oatly.

Oatlys huvudmedier är i dag populärpress och utomhus. Förra året investerade Oatly 8,4 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar. Efter sommaren kommer den första kampanjen från McCann Malmö.

- Vi ska inte göra några dramatiska förändringar av mediemixen. Vi investerar redan relativt mycket i förhållande till vår storlek, men internet är en kanal vi kan vidareutveckla.

En anledning till att Oatly valde McCann Malmö är det internationella nätverket. Oatly finns i ett flertal länder, men på ett antal marknader har distributörerna själva tagit fram reklammaterialet.

- Vill man ha kontroll på sitt varumärke i flera olika länder behövs en byrå som har det perspektivet. I dag har vi till exempel ingen varumärkesmanual.

I pitchen ingick också McCann-nätverkets designbyrå Jensen Pamp McCann.

Ska förpackningarna göras om?

- Det ingick i pitchen och är något vi tittar på. Nu när vi byter byrå tar vi tillfället i akt att se över alla områden.

Oatlys mediebyrå är Bright Media Agency, pr-byrå är Star PR.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.